Kirkkopuiston kaavoitus on osa keskustan kehittämistä

Kirkkopuiston asemakaavan muutos on pieni, mutta erittäin tärkeä osa keskustan pitkäjänteistä kehittämistä. Kehittämishankkeilla on sekä välittömiä, että välillisiä kauaskantoisia vaikutuksia. Asemakaavoituksen yhteydessä laaditaan selvitykset muutoksen lyhyen aikavälin ja pidemmälle ulottuvista vaikutuksista. Laadittaessa Kirkkopuiston kaavamuutosta on selvitetty perusteellisesti vaikutukset liikenteeseen ja kaupunkikuvaan.

Pohjatutkimuksilla ja perustamis­tapaselvityksillä on tutkittu vaikutukset ympäröiviin rakennuksiin ja maaperään. Selvitysaineisto on nähtävillä sekä kaavoituksessa että kaavan internetsivuilla. Liikenteelliset haitat ovat erittäin pieniä ja liikenteen lisäys on normaalia kasvavan kaupungin keskustan liikennettä. Kirkkopuisto suojellaan tiukoilla kaavamääräyksillä, joten sisään- ja ulosajot tulee sovittaa kulttuurihistorialliseen ympäristöön huolellisesti.

Maanalainen tila sijoittuu Vapaudenkadun ja osin Paraatiaukion alle, ei kirkon alle. Jyväskylän kauneimpana paikkana Kirkkopuisto tulee säilymään edelleenkin, sillä autojen pysäköinnin poistuminen maan alle ja Valtiontalon kunnostaminen vain parantavat ympäristöä. Hanke ei aiheuta vahinkoa kirkolle, kaupungintalolle tai muille naapurirakennuksille. Lopulliset vaikutukset liikenteeseen ja ympäristöön jäävät pieniksi, mutta kaavan kauaskantoiset vaikutukset keskustan vetovoimaan ja kehittymiseen ovat merkittäviä.

Keskustan saavutettavuus eli sujuva asiakasliikenne on keskustan suurimpia vetovoimatekijöitä. Meidän ihastelemamme eurooppalaiset kävelykaupungit ovat ratkaisseet liikenteen haitat rakentamalla laajan huolto- ja pysäköinti­liikenteen verkoston maan alle, torien, puistojen ja jopa kirkkojen alle. Vetovoimainen kävelykeskusta ei synny poistamalla tai hankaloittamalla yksityisautoilua keskustassa vaan siirtämällä se maan alle, pois jalankulkijoiden tieltä.

Jyväskylän keskustan ulkopuolella on käynnissä useita merkittäviä kaupan hankkeita, jotka houkuttelevat erikoiskaupan palveluja pois keskustasta edullisimmilla vuokrilla ja helpolla, maksuttomalla pysäköinnillä. Kilpailutilanne keskustan ja automarkettien välillä kovenee ja hankaloittamalla pysäköintiä keskustassa annetaan merkittävä etulyöntiasema automarketeille.

Palveluiden sijoittuminen hajalleen keskustan ulkopuolisiin ostoskeskuksiin lisää yksityisautoilua ja vaikeuttaa julkisen liikenteen kehittämistä. Ilmastonmuutoksen kannalta on parempi, että erikoiskaupan palvelut ovat keskustassa, jossa ne ovat saavutettavissa hyvin kaikilla liikennemuodoilla, erityisesti busseilla, mutta myös yksityisautoilla, polkupyörillä ja jalkaisin.

Suunnittelun aikana on pohdittu useita vaihtoehtoja pysäköinnin sijoitukselle ja ulosajoille. Yleisessä käytössä oleva pysäköintitalo poistaisi pitkällä tähtäimellä noin 200 maanpäällistä autopaikkaa. Yksittäisille tonteille hajautettuna pysäköinti Forumin korttelissa vie tilaa oleskelulta ja asioinnilta ja on toiminnallisesti, kaupunkikuvallisesti ja taloudellisesti huono vaihtoehto. Harjun alla pysäköinti olisi asiakkaille liian kaukana keskeisistä kaupallisista kortteleista. Pysäköintitilan sisäinen jalankulkuyhteys liikekeskukseen on edellytys Forumin korttelin toimivalle lisärakentamiselle.

Kaupunki ei voi kehittää keskustaa yksinään, vaan vain yhteistyössä yrittäjien ja kiinteistön omistajien kanssa. Jos kaupunki mahdollistaa kaavoituksella toimivan ratkaisun asiakas­pysäköinnille, kiinteistönomistajilta löytyy kiinnostusta sijoittaa korttelin ja koko keskustan kehittämiseksi.

Pysäköintilaitos rahoitetaan keskustan täydennysrakentamisen myötä yksityisten kiinteistön omistajien lunastamien autopaikkojen maksuilla, toteutuneiden rakennuskustannusten mukaisesti. Kirkkopuiston asemakaava on menossa kaupunginvaltuuston käsittelyyn helmikuussa. Kyseessä on merkittävä suojelukaava sekä keskustan kehittämisen kannalta tärkeä linjaus.

ANNE SANDELIN asemakaava-arkkitehti ILKKA HALINEN kaupunginarkkitehti Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Tourujoen luontopolku ei ole mikään jätepiste

Lyhyet

Ydinvoima turvallista

Veronmaksajana saa ihmetellä Uuraisten valokuitupäätöksiä

Äänestäjien tahdosta viis

Lyhyet

Helppo ja hyvä teko

Hallituskolmikon tarjoamat vastaukset eivät vakuuta

Ystävien merkitys

Mikä kuntapäättäjiä oikein vaivaa?

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.