Kirkkopuiston pysäköintihanke on kaupunkikeskustan tärkein ratkaisu

Seuraan järkytyksellä Kirkkopuiston pysäköintiratkaisusta käytävää keskustelua. Miksi paikoitusjärjestelmässä tahdotaan nähdä vain rakennusajan uhkia eikä hankkeen mukanaan tuomaa mahdollisuutta parantaa keskusta-alueen viihtyvyyttä, palvelutasoa ja käytettävyyttä? Hanketta vastustetaan osin virheellisin ja epäloogisin perustein. Alueen kulttuuriarvojen väitetään tuhoutuvan, vaikka valtakunnallisen museoviraston kulttuurihistoriallisten ympäristöjen asiantuntijatahot ovat puoltaneet maanalaisen parkkialueen rakentamista.

Kauhukuvia laskevan pohjaveden vaikutuksista Kilpisenkadun rakennuksille viljellään tarkoitushakuisesti. Haasteet tällä saralla pystytään ratkaisemaan ja ratkaisumallitkin on jo esittelyssä, jos niitä vain halutaan kuulla. Mikäli parkkilaitosta taas lähdetään kieltämään yksityisautoilun rajoittamiseen vedoten, on oikeudenmukaisuuden nimissä vaadittava keskustan ulkopuolistenkin kaupan rakennushankkeiden toteuttamista ilman pysäköintitilaa. Muutoinhan lyödään kirvestä nilkkaan sille ainoalle kaupan keskittymälle, joka tarjoaa aidon mahdollisuuden joukko- ja kevyenliikenteen käyttöön.

Keskustaamme arvostellaan ahtaudesta ja katutason liiketilan puutteesta. Paraatiaukion alle tuleva pysäköintitila vilkastuttaisi yhteyttä Kilpisenkadun suunnasta keskustaan ja tarjoaisi mahdollisuuden rakentaa merkittävästi lisää katutason liiketilaa. Hankkeen vaikutusalueelta voitaisiin poistaa maanpäällistä pysäköintiä ja huoltoajoväyliä, jolloin viihtyvyys, turvallisuus ja jalankulun mahdollisuudet kehittyisivät. Koko tämä vaikutusketju avartaisi keskustaamme tarjoten monille liikkeille nykyistä luontevamman yhteyden ydinkeskustaan. Myös kaupunginteatterin, museoiden ja kirkon asiakkaat saisivat vihdoin kaipaamansa pysäköintipaikat toimintojen läheisyyteen.

Valtiontalon ja kulmatontin rakentaminen edellyttää riittävää parkkitilaa sisäyhteydellä Forumin liikekeskukseen. Ilman tätä kriteeriä riesaksemme jää rakentamaton Paraatiaukio, rujo parkkikenttä Kirkkopuiston kupeessa ja miljoonien kustannukset peruskorjattavasta Valtiontalosta. Yleisen taloustilanteen ollessa näinkin kriittinen, en ymmärrä kuinka meillä olisi varaa kieltäytyä tästä elinkeinoelämän tarjoamasta mahdollisuudesta palvelujen, työpaikkojen ja kallisarvoisten veroeurojen lisäämiseen.

Muutoksilla on aina voittajansa ja häviäjänsä

Jyväskylän keskustaan ei kuitenkaan rakenneta mitään uutta ilman pysäköintipaikkojen lisärakentamista. Asiakkaiden tarpeiden lisäksi pysäköintipaikkoja edellyttää maankäyttö- ja rakennuslaki. Nykytilanteessa kaavan määräämät velvoitepaikat ovat lähes täynnä eli olemassa olevat pysäköintipaikat on varattu nykyiselle rakennuskannalle. Jos keskustaa halutaan kehittää, on taloudellisesti kannattavan parkkitilan rakentaminen ehdoton edellytys. Paraatiaukion alle rakennettavalle paikoitustilalle kannattavuuden kriteerit onneksemme täyttyvät ja liiketilojen rakentajat ovat halukkaita maksamaan sen kustannukset.

Ymmärrän kyllä, että keskustassa tehtävillä muutoksilla on aina voittajansa ja häviäjänsä. Toivottavasti kävelykadun rakentamisen ja toriparkin tapaan nytkin osataan suhteuttaa oikein hankkeen edut ja haitat. Parkkiratkaisu naulitsee keskusta-alueen kehittämisen mahdollisuudet vuosiksi. Keskusta, joka ei muutu ja kehity, on pian kuollut keskusta.

Onkohan siis ihan järkevää kampittaa tämä ainutlaatuinen mahdollisuus keskustan kehittämiseen?

MARI PITKÄNEN toiminnanjohtaja Jyväskylän Elävä Kaupunkikeskusta ry.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Hoitajamitoitus-vääristelyä

Lyseo käräjäoikeuden kodiksi

Suomessa on hyviä ja huonoja maahanmuuttajia

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Keski-Suomen kuntien talous on saatava kuntoon

Eläkkeiden alentaminen tuhoisaa taloudelle

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.