Korpilahden lukio yritettiin pelastaa

Kesäkuussa tulee kuluneeksi 12 vuotta siitä kun aloitin Korpilahden lukion rehtorina. Tehtävä on ollut haastava ja olen viihtynyt työssäni. Jatkuva toimintaedellytysten heikentyminen on tosin viime vuosina haitannut työntekoa ja Jyväskylään liittymisen myötä meiltä poistuivat viimeisetkin pienen lukion etuudet, korotettu valtionosuus ja koulukyydit. Korpilahden kunta kustansi aikoinaan lukiolaisille myös oppikirjat, mikä näin jälkeenpäin nähtynä oli meille erittäin merkityksellinen tukimuoto.

Säilyttääkseen asemansa ja vetovoimaisuutensa pienen lukion on jatkuvasti mietittävä ja kehitettävä toimintatapojaan. Tullessani taloon vuonna 1999 lukiossa oli jo silloin viestintäpainotteisuus, joka meillä on edelleen. Se ei kuitenkaan ole merkittävästi lisännyt ulkopuolelta tulevien opiskelijoiden määrää, niin kuin alun perin ehkä ajateltiin, niin suosittu ja hyödyllinen lisä kuin se lukion opintotarjonnassa onkin ollut.

Lukion yhteistyö Alkio-opiston kanssa ei liioin ole edennyt toivotulla tavalla, oppilaitosten tarpeet eivät ole kohdanneet. Lukiolaisilla on yleensä täysi työ omien kurssiensa suorittamisessa, harva jaksaa ottaa ohjelmaansa ylimääräisiä korkeakoulutasoisia opintoja. Luontevampi yhteistyösuunta on ammatillinen koulutus, jonne Korpilahdelta on perinteisesti ollut paljon menijöitä, niin Jyväskylän kuin Jämsän suuntaan. Ammatillisen koulutuksen puuttuminen lähistöltä selittää osaltaan lukion häviämistä, kaksoistutkinnot tehdään niissä lukioissa, joissa ammatillinen koulutus on lähellä.

Matkan varrella olemme suunnitelleet ja toteuttaneet monia hankkeita lukion kehittämiseksi. Lentopalloilijoille räätälöimme aikoinaan erityiskursseja, samoin käsityön opiskelu on ollut meillä mahdollista, autokoulun kanssa olemme vuosia tehneet yhteistyötä ja avoimen yliopiston kursseja on meillä voinut suorittaa psykologiassa ja tietotekniikassa. Olemme järjestäneet myös aikuisten lukio-opetusta ja lähes joka vuosi meillä on ollut jokin kansainvälinen hanke menossa. Onpa "hevoslukionkin" perustamisesta käyty vakavia keskusteluja, joskin hanke piti hylätä liian kalliina.

Viimeinen yritys lukion pelastamiseksi oli ilmaisutaidon hanke, jossa viestinnän opintoja laajennettiin ilmaisun ja teatterin suuntaan. Tätä markkinoitiin yhdeksäsluokkalaisille tietäen heidän kiinnostuksensa ilmaisutaitoa kohtaan. Tuloksena oli, että 74:stä tänä keväänä peruskoulun päättävästä kahdeksan haki syksyn koehaussa Korpilahden lukioon, kaikkiaankin lukioon menijöitä oli vain 23, vajaa kolmannes ikäluokasta.

Luvut kertovat selkeästi, että kyse on muustakin kuin Korpilahden lukion vetovoiman puutteesta, lukio-opinnot ylipäätään eivät näytä kiinnostavan. Ammatillisen koulutuksen nykyaikainen imago, monipuolinen tarjonta ja nopea ammattiin valmistuminen sekä samanaikainen mahdollisuus valita opinpolku, joka myöhemmin johtaa vaikka yliopistoon asti, kiinnostaa monia nuoria enemmän kuin "pelkkä lukio".

Jyväskylän koulutuskuntayhtymän lukiokoulutuksen johtokunnan päätöksen mukaisesti Korpilahden lukion toiminta loppuu 1.8.2011, jonka jälkeen jatkamme abiturienttien ryhmän kanssa Voionmaan lukion toimipisteenä Korpilahden koulukeskuksessa kevääseen 2012 asti.

SEPPO HAAVISTO lukion rehtori Korpilahti

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Punamultabudjetti kasvattaa ostovoimaa

Vastuu ja politiikka

Todistusvalinta ei vanhoja ylioppilaita muistele

Halpatyö kelpaa – ja silti sitä voi surutta moittia

Muutetaan maailmaa!

Lyhyet

Lyhyet

Uusi sairaala Nova raiteilleen

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.