Korpilahden mallista tehtävä pilottihanke

Korpilahden sosiaalipalveluiden yhdennetty malli muutetaan kaupungin mallin kanssa yhtenäiseksi.

Muutoksen tärkeimmäksi perusteeksi on mainittu se, että Jyväskylä ei pysty vastaamaan lakisääteisiin vaatimuksiin, vaan sekä toimeentulotuen että lastensuojeluasioiden käsittelyn takuurajat paukkuvat jatkuvasti. Korpilahdella pysytään kuitenkin lain puitteissa. Niukin naukin.

Muita perusteita ovat työntekijöiden hankala saatavuus, pienen organisaation haavoittuvuus ja esimiestyöskentelyn hankaluus.

Miksi sitten me korpelahtelaiset vastustamme niin kovasti tätä muutosta? Siihen on monia erittäin hyviä syitä. Tärkein on se, että Jyväskylä lähtee tasa-arvoajattelussaan väärästä päästä; korpilahtelaisten asioiden on oltava yhtä huonosti kuin kaupunkilaistenkin, eikä päin vastoin.

Toinen syy vastustukseen on esityksen järjettömyys. Miksi pitää vaihtaa erinomaisesti toimiva malli toimimattomaan?

Säästöjä tämä ratkaisu ei tee, jos kokonaisuutta katsotaan. Isosta kaupungista muuttaneena olen nähnyt, miten asiakkaan asioiden jakaminen pieniksi paloiksi eri virkamiesten vastuulle vain lisää byrokratiaa ja sitä kautta kustannuksia.

Yhdennetyssä mallissa yksi virkamies vastaa yhden asiakasperheen kaikista asioista, jolloin kokonaiskuva säilyy ja näin päästään helpommin ja nopeammin ongelmien ytimeen. Ei tarvita erillisiä palavereja eikä toimeentulotukihakemusten kierrättämistä virkamieheltä toiselle, eikä tarvitse aina selittää alusta asti tilannetta, sillä oma sosiaalityöntekijä oppii hyvin pian tuntemaan asiakkaan tilanteen.

Työntekijöiden hankala saatavuus ei ole myöskään relevantti peruste. Syrjäseuduille saataisiin työntekijöitä varmasti, jos heidän ei tarvitsisi jatkuvasti pelätä työpaikan jatkuvuuden puolesta. Korpilahdelle on mahdollista saada työntekijöitä Jyväskylän lisäksi myös esimerkiksi Jämsästä.

Lisäksi virkamiehet kertoivat, että jos ja kun luvatut kaksi toimintapäivää viikossa eivät Korpilahdella riitä, päiviä voidaan lisätä jopa neljään. Etukäteen siis jo tiedetään, että suunnitelma ei tule toimimaan.

Miksi sitten ei voida tehdä niin, että Jyväskylässä käydään kerran viikossa (jolloin myös työnohjaus tulisi hoidettua) ja muina päivinä pysytään Korpilahdella, jossa sitten voidaan etänä käsitellä vaikka niitä kaupunkilaistenkin toimeentulotukihakemuksia ja näin helpottaa Tapionkadun sosiaaliaseman painetta?

Ei se matka kaupungista Korpilahdelle ole yhtään pidempi kuin täältä kaupunkiinkaan, ja paljon tilaisuudessa mainostettu etäasiointikin on helpompaa kaupungissa, jossa nettiyhteydet toimivat varmemmin.

Ettei vain olisi käymässä niin kuin aiemmin, kun Palokan terveydenhuollon kuntayhtymän kehuttu ja palkittu malli piti purkaa ja yhtenäistää kaupungin toimimattoman ja kalliimman mallin mukaiseksi.

Jyväskylän kaupunkialueen päättäjät ja virkamiehet eivät ilmeisesti voi millään myöntää, että jossain voidaan tehdä asiat paremmin ja kustannustehokkaammin kuin heillä on totuttu tekemään.

Nyt pitäisi kuitenkin nöyrtyä miettimään, eikö kannattaisi pitää Korpilahtea pilottipaikkana, jonka mallista ruvetaan ottamaan oppia ja sitä kautta tavoittelemaan säästöjä. Näin voitaisiin myös kaupunkilaisten hyvinvointia edistää.

Paula-Maaria Itäniemi

Korpilahti, Saakoski

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Ennen tein pikkuhuollot autoon, nyt on toisin

Lyhyet

Lyhyet

Jokaisella lapsella on oikeus turvalliseen kotiin

Perussuomalaiset ja halpatyövoima

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Lasten hyvinvointi erilaistuu ja eriarvoistuu Suomessa

Outoa ja tahallista väärinymmärrystä

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.