Kostiaisen Requiem on huomiotta jäänyt merkkitapaus

Taulumäen kirkossa kuultiin keskiviikkoiltana 29.10. Jyväskylän musiikkielämässä pitkään ja hartaasti odotettu teos, Pekka Kostiaisen Requiem.

Makupaloja teoksesta kuultiin Jyväskylä Sinfonian konsertissa jo aiemmin.

Sielunmessun kaltaisten konserttimusiikin suurteoksien kantaesitykset ovat maailman mittakaavassa harvinaisia, saati sitten pienessä Suomessa ja sen pikkukaupungissa.

Kun tähän vielä yhdistyy teoksen säveltäjä, jyväskyläläinen Pekka Kostiainen, voidaan sanoa, että tuona iltana tehtiin vaikuttavalla tavalla suomalaisen musiikin historiaa.

Kostiaisen Triduum Paschalea, pääsiäisoratoriota, Jyväskylä Sinfonia on esittänyt jo monta kertaa. Kaikki esitykset olivat loppuun myytyjä ja teos kertakaikkisen vaikuttava.

Patrick Gallois nosti teoksen esitettäväksi aina vain uudelleen. Maailmanmies tunnisti oikeasti vaikuttavan ja hyvän musiikin. Toivotaan, että hän vie Kostiaisen musiikkia maailmalle nykyisissä tehtävissään.

Keskiviikkona Requiemin esityksessä kuultiin kuitenkin jotain mykistävän hienoa joka jättää upean Triduumikin taakseen.

Kostiaisella on hämmästyttävä taito tehdä aidosti ja oikeasti konstailematonta ja kuunneltavaa musiikkia, joka on täynnä yllättäviä sointivärejä ja mieleen jääviä teemoja.

Kuoron sävyt ja sointi ovat hänen tuotantonsa tavaramerkki ja aina upeaa kuultavaa. Niin nytkin.

On sanomattakin selvää, että tämä teos Kostiaisen laajasta sävellystuotannosta elää pitkään.

Mutta mitä löytää tulevaisuuden historioitsija merkkiteoksen kantaesityksestä. Hän löytää 31.10. 2014 maakuntalehden ja lukee sieltä kahden palstan pikkukirjoitelman. Sen sijaan konsertin solistista, josta tulevaisuuden tutkija ei ole kuullutkaan, hän lukee puolen sivun jutun suurien kuvien kera.

Itse en ollut keskiviikkoiltaa todistamassa, vaan istuin Taulumäen kirkon kovalla penkillä jo tiistaina kenraaliharjoituksia kuunnellen.

Tiedän kuitenkin, että konsertin jälkeen jyväskyläläinen säveltäjä Kostiainen sai ansaitsemansa ylistyksen ja kiitoksen. Samaa ei tosiaankaan voida sanoa sanomalehdestä.

Ymmärrän toki, että virheitä sattuu toimituksessa, mutta suurteoksen huomiotta jättäminen ja keskittyminen konsertin arvoa ajatellen täysin epäolennaiseen oli suoraan sanoen möhläysten aatelia.

Kostiaisen Requiem kuuluu Gaubriel Faurén Requiemin ohella kirkkomusiikin aateliin.

Sen paikan se tulee saamaan ja se sille kuuluu.

Tero Linjama

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Kansallisarkisto, sotiemme historian tutkimus ja SS-olettamukset

Avoin kirjeeni kansanedustajille

Lyhyet

Lyhyet

Metsiä älköön hävitettäkö

Raskaussyrjintää on kunnissa yhä aivan liikaa

Pyöriä nuorille vai kuljetusapua vanhuksille?

Miksi päättäjiä ei kiinnosta tieteellinen tieto metsistä?

Akkujen metallit kaupan

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.