Kotiapu vedetty liian tiukalle

Jouko Mikkola kirjoitti asiaa vanhusten kotipalvelusta (Ksml 31.1.). Kotipalvelun tehtäviinhän ei kuulu kuin pieni osa vanhuksen tarvitsemasta kotiavusta. Eikä se riipu hoitajien halusta tai taidoista, vaan heille annetuista määräyksistä.

Kaupungin antaman kotipalvelun lisäksi vanhus joutuu ostamaan tukipalvelut yksityisiltä palveluntuottajilta mm siivouksen, pyykinpesun, kauppapalvelun, ruuanlaiton ym tehtävät.

Kaupunki tarjoaa myös ruokapalvelua: keskuskeittiöstä tuodaan 3 x viikossa, jonka asiakas tai kotipalvelu lämmittää. Kotipalvelu saa auttaa puuronkeitossa, ei laittaa ruokaa. Ruokapalvelun asiakas maksaa erikseen.

Hoitajilla on todella kiire. Kaupungin kotipalveluun otetaan hoidettava, jos kotipalvelun kriteerit täyttyvät. Ei siinä katsota, onko resursseja niin paljon, että kaikki pystytään hoitamaan. Jos yksityinen palveluntuottaja tarjoaa palvelua, edellytetään, että se pystytään myös toteuttamaan. Kaupungilla ei ilmeisesti tuota velvoitetta ole.

Jyväskylän perusturvalautakunta hyväksyi 29.1. 2015 uudet kotipalvelun kriteerit ja -ohjeet. Onko henkilöstöllä mitään mahdollisuutta toteuttaa niitä?

Kuinka moni lautakunnan jäsenistä tietää esim. että asiakas ostaa tukipalvelut, eikä kaupungin kotipalvelu suinkaan tuota niitä vaan auttaa asiakasta hankkimaan ne yksityisiltä. En tiedä, kuka maksaa pienituloisen palvelut – kaikkien eläke ei niihin riitä. Kaupungin kotipalvelu on tulosidonnainen, mutta ostopalvelut eivät tietenkään voi sitä olla; eihän yksityinen voi tehdä hyväntekeväisyyttä.

Ongelmana kotipalvelussa on myös se, että he eivät tiedä, mitä tekevät t.s. tieto ei kulje. Palvelu- ja hoitosuunnitelma pitäisi tehdä yhdessä hoidettavan ja hoitoon osallistuvien omaisten kanssa ja pitää ajantasalla.

Meidän vanhuksemme on ollut kotipalvelun piirissä useita vuosia, yhtään hoitosunnitelmapalaveria ei ole pyynnöistämme huolimatta pidetty. Kun hoitosuunnitelma on tietokoneella, moniko uusi hoitaja ehtii etsimään ne.

Lisäksi harvan vanhuksen kunto paranee, harvoin käyvä hoitaja ei tiedä toimintakyvyn huononemisesta. Kuka ehtii kaivaa tiedon ”reissuvihkosta”, johon kirjoitetaan 3 x päivässä? Homma hoituu, jos asiakas pystyy itse kertomaan, mitä tehdään. Mutta kun vanhus ei enää siihen pysty, tulisi tieto olla hänen kotonaan jokaisen hoitajan heti nähtävänä.

Ongelma on myös pysäköinti. Kaikkien hoidettavien lähellä ei ole sopivaa parkkia. Kotipalvelun autoja ilmeisesti armahdetaan, mutta jos hoitaja liikkuu omalla autollaan, hän maksaa parkkisakot itse. Eikö voitaisi järjestää edes parkkilupia?

Toivon hoitajille jaksamista! Kirjatkaa kiireen takia hoitamatta tai siirrettäväksi joutuneet tehtävät ja toimittakaa ne eteenpäin päättäjille!

Terttu Utriainen

omainen

Jyväskylä

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Tarvitsemme EU:ta

Kansankirkon leipä on mautonta

Lyhyet 22.5.

Lyhyet 22.5.

Maisemamme on nyt pelkkä muisto

Lyhyet 20.5.

Lapset on syytä hankkia ajoissa

Lyhyet

Turvapaikan perusteet on määritelty laissa

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.