Kouluissa päästävä luokkajaosta eteenpäin

Nykyajan koululaiset voivat yhtä pahoin kuin aikuisetkin ja peilaavat vanhempiensa pahoinvointia luokassa. Silti Jokelan ja Kauhajoen jälkeisessä keskustelussa vuosikymmeniä sitten koulunsa käyneet ovat kertoneet, että nuori tarvitsee "oman luokan".

Aivan päinvastoin! Yläluokilla tulisi vakavasti harkita siirtymistä vaihtuvien opetusryhmien malliin, jossa oppilas pystytään ottamaan huomioon yksilöllisemmin. Perustan ehdotukseni Jyväskylän Voionmaan luokattoman yläkoulun kokemuksiin.

Kun opetusryhmät muotoutuvat uudestaan aina uuden kurssin alkaessa, kiusaaja- ja häirikköklikit on helppo purkaa kesken lukukauden. Jos jonkun opettajan kanssa yhteistyö ei suju, opettajan vaihtuminen uuden kurssin myötä antaa oppilaalle uuden mahdollisuuden. Oppilaalla on myös mahdollisuus työstää omaa koulurooliaan, sen sijaan että jämähtää samaan rooliin koko yläkoulun ajaksi.

Yhtä oppilasta opettaa ja hänen menestymistään tarkkailee koko aineryhmä, ei yksi aineenopettaja. Opettajien yhteistyö koituu oppilaan hyväksi: opetus on kutakuinkin yhteismitallista ja arvostelu yhteneväistä.

Oppilas ei katoa systeemin syövereihin, päinvastoin: oppilaat tutustuvat opettajiin ja koulutovereihin laajemmin kuin perinteisen luokkajaon puitteissa. Luokkahengen sijaan alkaa kehittyä kouluhenki. Se tarjoaa oppilaille toimivamman ja joustavamman hyvinvointikehyksen kuin muistojemme kultaama "oma luokka".

Koulun rakenteen kehittämisen ohella tulisi panostaa vuorovaikutuskulttuurin kehittämiseen. Turvallisen oppimisympäristön luomiseen tarvitaan nykyaikaisempaa ymmärrystä oppilaan (ihmisen) kohtaamisesta kuin perinteinen kieltoihin ja rangaistuksiin perustuva "kurinpito". Jälki-istuntojen korvaaminen kasvatuskeskusteluilla johti Voionmaalla hyviin kasvatustuloksiin.

Koko koulun rakenteen muuttaminen on työlästä, mutta kun muutos on viety läpi, kukaan ei halua palata vanhaan. Voionmaakin oli vuodesta toiseen useissa eri mittauksissa Jyväskylän kaupungin paras yläkoulu. Oppilaiden kouluviihtyvyys oli hyvä. Koulun yhteishenkeä muistellaan edelleen.

Näin modernin koulumallin tulisi tänään olla tarkastelussa koko maassa. Sen sijaan Jyväskylän kaupunki lopetti Voionmaan koulun. Mitään ei ole tehty senkään eteen, että taattaisiin hyvien käytänteiden siirtyminen muiden käyttöön.

Kokemukset siitä, että on olemassa nykyaikaisia keinoja, joilla koulu pystyy kohtaamaan nuoren ja antamaan hänelle eväitä elämään ja jatko-opintoihin, eivät tunnu kiinnostavan ketään. Miten meillä on varaa tähän?

TIMO TERÄSVUORI Helsinki

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Tuntuu hyvältä, kun voi parantaa ihmisten arkea

Oikeaa isänmaallisuutta globaalissa maailmassa

Lyhyet

Lyhyet

Kesätyöseteli kaikille päättöluokkalaisille!

Ennätyksiä ilman lapinlisää

Lyhyet

Lippumme elää ajassa

Lyhyet

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.