Koulujen oltava turvallisia

OAJ Keski-Suomen alueyhdistys ry on seurannut koulujen ja oppilaitosten turvallisuuskeskustelua. Sekä oppilaiden tai opiskelijoiden että henkilökunnan on voitava kokea koulu tai oppilaitos turvalliseksi. Ennen kaikkea oppilaitoksen ylläpitäjän - mm. rahoituksesta päättävien päättäjien ja virkamiesten - mutta myös koulun itsensä on tehtävä tämän tavoitteen saavuttamiseksi määrätietoisesti työtä.

Lapset ja nuoret tarvitsevat henkilökohtaista ja luotettavia aikuiskontakteja ja kahden välisiä keskusteluja päivittäin ja tunneittain. Opettajan työn tueksi tarvitaan kouluihin mm. koulukuraattoreita ja koulupsykologeja. Muu henkilöstö ei vähennä kuitenkaan opettajien tarvetta vaan heidän tulee tukea opettajan ja koulun perustyötä, oppilaiden oppimisen ja kasvun edistämistä, se on koulun ydintehtävä.

Kaikilla kouluasteilla varhaiskasvatuksesta yliopistokoulutukseen ovat viime vuosina ryhmäkoot kasvaneet. Lapset ja nuoret tarvitsevat henkilökohtaisia aikuiskontakteja ja ohjausta paitsi oppiakseen, myös kasvaakseen tunne-elämältään tasapainoisiksi kansalaisiksi. Ajan väheneminen opiskelijaa kohden luo tunteen, että vastuu kasvamisesta ja oppimisesta siirretään yksin opiskelijan kannettavaksi. Hänen on selvittävä itse ilman ammattihenkilökunnan apua, vaikka hän sitä tarvitsisi.

Valtiovallan opetuksen järjestäjille myöntämät lisärahat eivät aina kohdennu opetusryhmien pienentämiseen kuntien päätöksenteossa. Ei ole epätavallista, että kunnan talousarvio laaditaan siten, että kunnan omaa rahoitusosuutta pienennetään eri keinoin juuri saman verran kuin valtio antaa lisärahoitusta.

Yhteiskunnan tulee uskaltaa sijoittaa sosiaalikulujen ennaltaehkäisyyn ongelmien hoidon sijaan. Kasvatukseen ja opetukseen panostaminen on sosiaalisten ongelmien ennaltaehkäisyä ja tuo yhteiskunnalle takaisin sijoitetut varat moninkertaisena sosiaalikulujen säästöinä tulevaisuudessa.

Valtion myöntämä tuki 16 miljoonaa euroa opetusryhmien pienentämiseksi on riittämätön. Se on keskimäärin noin 28 euroa/oppilas, mikä tarkoittaa, että 30 oppilaan opetusryhmää kohti lisärahoitus on 840 euroa vuodessa. Vertailun vuoksi todettakoon, että yhden suuren 25 oppilaan opetusryhmän puolittaminen yhdeksi tunniksi viikossa maksaa yli 2 000 euroa vuodessa peruskoulussa ja lukiossa noin 2 500 euroa. Valtion myöntämällä lisärahalla voidaan siis puolittaa keskimäärin joka kolmas opetusryhmä 1 oppitunnilla viikossa. Rahaa ryhmäkokojen pienentämiseen tarvitaan siis moninkertainen määrä.

Kuntien päättäjät tekevät lähiviikkoina päätöksiä vuoden 2009 talousarvioista. Paljon peräänkuulutettu yhteisöllisyys edellyttää myönteisiä vuorovaikutuskokemuksia niillekin syrjäänvetäytyville, joilla on ongelmia itsensä ilmaisussa ja kaverisuhteissa. Tämä on mahdollista vain riittävän pienissä opetusryhmissä.

Päättäjät, antakaa kouluille mahdollisuus onnistua.

JOUKO SALO puheenjohtaja OAJ Keski-Suomi Saarijärvi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Kesätyöseteli kaikille päättöluokkalaisille!

Ennätyksiä ilman lapinlisää

Lyhyet

Lippumme elää ajassa

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Punamullan jakopolitiikan paluu

Nopeuden palvonnassa unohtuu tavaraliikenteen hidastava vaikutus

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.