Koulushoppailu on oire

Perusopetuksen ongelmat ovat nousemassa kevään vaaliteemaksi. Keskusta, SDP ja vasemmistoliitto rajoittaisivat koulushoppailua, millä tarkoitetaan nykylain vapaata oikeutta valita lapselle koulu.

Valinnanvapauden pelätään eriarvoistavan kouluja. Sen estämiseksi lapset ohjattaisiin lähikouluihin. Lainsäädännön näkökulmasta lähikoulupakko olisi ongelmallinen, sillä se lisää merkittävästi byrokratiaa.

Lähikoulupakko aiheuttaisi ongelmia esim. sisäilmaoireiselle lapselle. Jos lähikoulussa on todettu sisäilmaongelma, millaiseen menettelyyn jouduttaisikaan, jotta lapsi saisi erivapauden hakeutua terveeseen kouluun!

Poikkeusluvan saamiseen tarvittaisiin lääkärintodistus ja sisäilmadiagnoosi. Sisäilmasairaat tietävät, kuinka mahdoton ja pitkä prosessi on. Joutuisiko myös koulukiusattu hakemaan erivapautta saadakseen siirtyä toiseen kouluun? Erivapauksien myöntäminen työllistäisi rehtoreita ja kouluterveydenhuoltoa. Se myös edellyttäisi lainsäätäjältä tarkkoja ohjeita. Minne unohtuivat keskustan puheet byrokratian karsimisesta?

Valinnanvapauden vastustajat eivät näe lähikoulupakon vaaroja. Jos perheet pakotetaan palveluihin, jotka eivät vastaa heidän tarpeitaan, väki äänestää jaloillaan.

Maksukykyiset ovat valmiita kustantamaan oman lapsensa peruskoulutuksen muussa kuin kunnan peruskoulussa. Ilmiö on tuttu jo Helsingin seudulla. Pahimmillaan lähikoulupakko kiihdyttäisi koulutuksen epätasa-arvoa, kun kunnallisen perusopetuksen rinnalle syntyisi yksityiskoulujärjestelmä.

Koulushoppailu ei ole ongelma vaan oire tyytymättömyydestä peruskoulujärjestelmään. Jäykät peruskoulun rakenteet on uudistettava nopeasti.

Laatu ja tasa-arvo voidaan säilyttää peruskoulu-uudistuksella, jonka perustana on laajempi valinnanvapaus mm. oppilaan oman opinpolun suunnittelussa ja ainevalinnoissa. Tasapäistävä peruskoulu ei palvele lapsia, jotka haluaisivat oppia enemmän ja nopeammin.

Koulushoppailun taustalla ovat monet syyt. Kuntien säästöt ja valtionosuuksien leikkaukset ovat eriarvoistaneet kouluja. Vanhemmat valitsevat koulun myös rakennuksen kunnon, koulun oppilasaineksen tai koulun toimintakulttuurin perusteella.

Koulujen keskinäistä eriarvoistumista voidaan estää kohdistamalla resursseja oikein. Kaavoituksella tulisi ponnekkaammin ehkäistä asuinalueiden sosiaalista eriytymistä.

Pakko ei sovellu tulevaisuuden hyvinvointivaltioon. Koulushoppailun kieltäjien tarkoitus on hyvä, mutta keinot ovat vääriä. Perheiden vapauksia rajoittamalla ei koulutuksen tasa-arvoa pelasteta.

Marjo Pakka

aineopettaja,

kansanedustajaehdokas (kok.)

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Mäntykankaan portilla. Kuva: Maila Pirkkalainen

Pensasmustikan ilotulitus. Kuva: Irma Lahtela

Varisevat lehdet. Kuva: Olli Oksanen

Lyhyet

Vastuullista talouspolitiikkaa?

Oma koti on elämän perusta

Vauhdikas inkluusio?

Louhunsalmi Säynätsalossa. Kuva: Leena Lätti

Lyhyet

”Potilas ensin” on Sairaala Novan suunnittelun periaate

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.