Kristillinen avioliitto on vanha tuote

Risto Rönnberg näkee kristillisen avioliiton nykyajan tuotteena (Ksml 19.12.). Miehen ja naisen välisen avioliiton alku on kuitenkin kaukana.

Rönnberg viittaa Jumalan luomistyöhön, juuri siitä avioliitto alkoi. Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, mieheksi ja naiseksi sekä antoi heidät toisilleen avioliittoon, joka oli ensimmäinen Jumalan asettama ja siunaama yhteiskunnallinen instituutio.

Avioliitto on Jumalan upea lahja, jossa kaksi eri sukupuolta heijastavat Jumalan luomistyön rikkautta ja täydentävät toisiaan. Avioliitto on myös esikuvaa Jumalan ja ihmisen liitosta Kristuksen kautta.

Jeesus vahvisti avioliiton alkuperäisen ajatuksen sanoessaan Markuksen evankeliumissa: ”Mutta maailman alussa Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi. Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi.”

Häitä vietettiin Jeesuksen aikana, osallistuihan Jeesuskin Kaanan häihin. Juutalaisissa häissä rukoiltiin, luettiin avioliittosopimus ja lausuttiin siunaus, jonka jälkeen iloittiin liiton solmimista jopa viikon ajan.

Avioliiton kristillisestä luonteesta puhuvat muutkin kuin vain Raamattu. Kaari Utrio on paljon tutkinut perheasioita. Utrion ”Perhekirjassa” mainitaan, kuinka pappi tuli mukaan avioliiton siunaamiseen 800-luvulla ja 1100-luvulla papin läsnäolo oli jo välttämätön. Siis paljon aiemmin kuin mitä Rönnberg mainitsee.

Minna Aholan toimittamassa ”Taivaallista seksiä” -kirjassa kerrotaan, kuinka varhaiskirkossa avioliitto oli vahvistettu pariskunnan yhteisellä osallistumisella ehtoolliselle, mutta jo 300-luvulla tuli käytäntöön myös avioparin kruunaus liturgian eli jumalanpalveluksen aikana. Kirkollisen siunaamisen lisäksi Bysantissa luotiin varsinainen toimitus avioliittoon vihkimiseksi. Näin ortodoksisuudessa kristillinen siunaus on ollut mukana paljon Rönnbergin arviota aikaisemmin.

Avioliitto on ollut kaikissa sivistyneissä yhteiskunnissa erityinen ja suosittu. Sen tähden se on yhteiskunnan vanhempi eikä lapsi. Avioliittoon menemisessä on koettu tunne pyhästä velvoituksesta, useimmissa sivistysvaltioissa siihen on liitetty uskonnollinen vahvistus, kirjoittaa Antti Yli-Opas Avioliiton teologiassa.

Kokonaan toinen kysymys olisi pohtia mitä hyvää kristinusko on tuonut meille nykyajan ihmisille. Löytyisi yllättävän paljon sellaista, jota Rönnberg ja moni muu pitävät tänään itsestään selvänä.

Timo Koivisto

Jyväskylä, Palokka

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Venäjä, idästä ei mitään uutta

Myös yksityishenkilöiden veronkierto estettävä

Masennuksesta ja surusta

Lyhyet

Tulevaisuuden työelämä kaipaa ”sosiaalisia nörttejä”

Lyhyet

Jätemaksu peritään moneen kertaan

Ilmastoasiat pöydälle, nyt!

Lyhyet 20.6.

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.