Kuinka junaliikenteen turvariskit poistetaan?

Keskisuomalaisessa 6.3. julkaistu artikkeli junaliikenteen turvallisuudesta, toimittaja Esa Jokinen, ylitarkastaja Seppo Salo ja Jukka Salonen, oli automaattisen kulunvalvonnan saavutusten ja etujen selvitys.

Siitä ilmeni, että turvallisuuden kehitystyö jatkuu edelleen. Tämä myönteinen kanta on käsitettävä siten, että myös asiallinen julkinen keskustelu on toivottua.

Minun huomioni kiintyi automaattisen kulunvalvonnan perustepisteisiin, joita ovat lähinnä vanhat opasteet. Junan vauhti rajoitetaan häiriötilanteessa 80 km/h. Jyväskylän turmassa juna ohjautui raiteelle, jonka turvanopeus on 35 km/h. Toivon selvitystä siitä millä keinolla turvallisuus taataan, kun automaatio säätää vain 80 km/h turvarajan?

Uutisessa kerrottiin myös, että mahdollisesti n. vuoteen 2020 mennessä siirrytään uuteen automaatiojärjestelmää, joka on jo nyt Keski-Euroopassa. Tässä hankkeessa on syytä perusteelliseen harkintaan. Keski-Euroopassa ei ole jopa -40 C talvipakkasia. Suomen oloissa kova pakkanen aiheuttaa automaation toimintaan häiriömahdollisuuden. Lisäksi kova pakkanen katkoo kiskoja kaarteissa. Niissä ei ole automaation valvontapistettä uutisen mukaan. Muistelen, että pakkastuhoja oli jo pakkastalvena.

Merkillinen turvallisuusriski on kaksikerrosnäköalavaunu. Sen painopiste on korkealla, joten kaatumisriski on suuri ja edellyttää alhaista nopeutta kaarteissa. Onko luotijunissa tai ylipäänsä missään valtiossa kaksikerrosnäköalavaunuja Suomen lisäksi? Vieläkö niitä rakennetaan lisää? Onnettomuuden riskitilanne on erityisesti pakkasen aiheuttama kiskomurtuma tai automaation häiriö.

Kaipaan lisätietoa. Miten edellä mainitsemani turvallisuusriskit poistetaan? Ilahduttava näkemys uutisessa on tasoristeyksien poiston tarve. Milloin se toive toteutunee.

URHO BRUSI Muurame

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Masennuseläkkeet ovat kestämättömällä tasolla

Psyyken lääkintä on viimeinen keino

Lyhyet

LyhyetKesätapahtumat kiertoon, rallit Seinäjoelle, tangomarkkinat tänne.Ja Ailamarista kuningatarEn ole koskaan syönyt pizzaa tahi hampurilaista, en ole somessa, mutta pärjäilen. Sh, kun olen vältän näitä.

Kaupunki ei välitä melusaasteesta

Lyhyet

Avoin kirjeeni kansanedustajille

Kansallisarkisto, sotiemme historian tutkimus ja SS-olettamukset

Lyhyet

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.