Kuljetuspalvelun ostajalla iso vastuu

Harmaan talouden lieveilmiöt esiintyvät kuljetusalalla monimuotoisina, esimerkiksi luvattomana liikennöintinä tai laittomina kabotaasikuljetuksina.

Ilmiöiden johdannaisena yritysten lakisääteisiin velvoitteisiin kuuluvat maksut, verot ja asianmukaiset palkat jäävät usein hoitamatta, jolloin epärehellisellä toiminnalla saavutetaan merkittävää kilpailuetua asiansa kunniallisesti hoitaviin yrityksiin nähden.

Valtiovalta on ottanut raskaammat keinot käyttöön kuljetusalalle pesiytyneen harmaan talouden kitkemiseksi. Nyt viranomainen asettaa vastuuseen kuljetuksen suorittajan lisäksi myös laittoman kuljetuksen tilaajan.

Määräykset ostajan vastuusta koskevat ammattimaista kuljetuksen tilaajaa. Yksityishenkilöt ovat rajattu lain ulkopuolelle.

Ammattimaisen ostajan on huhtikuusta alkaen pitänyt varmistaa, että kuljetuksen suorittajalla on kuljetukseen vaadittava liikennelupa tai vaihtoehtoisesti varmistettava, että tilattava kuljetus kuuluu poikkeussäännösten piiriin, eikä siten edellytä liikennelupaa.

Tarkistettava on myös, että suorittaja on rekisteröitynyt arvonlisäverovelvollisten rekisteriin.

Kuljetussopimusta ei liioin saa tehdä, mikäli hinnan perusteella on oletettavaa, ettei kuljetuksen suorittaja pysty hoitamaan lakisääteisiä velvoitteitaan, kuten muun muassa kuljettajalle maksettavaa yleissitovan kuorma-autoalan työehtosopimuksen mukaista palkkaa sekä siihen kuuluvia asianmukaisia sosiaali-, eläke- ja muita maksuja.

Ostajan on tarkasteltava näitä samoja asioita myös ostettaessa kuljetuspalvelua ulkomaalaiselta kuljetusyritykseltä.

Koska Suomen sisäinen liikenne on tarkoin säänneltyä, on ostajan kiinnitettävä erityistä huomiota EU- tai ETA-valtiosta tulevan kuljetusyrityksen kabotaasioikeuteen.

Kabotaasiliikenteellä tarkoitetaan toisesta EU- tai ETA-valtiosta tulevan kuljetusyrityksen suorittamaa Suomen sisäistä kuljetusta.

Sallittua on kuljettaa ainoastaan kolme kuormaa viikon aikana ja vain Suomeen päättyneen kansainvälisen kuljetuksen jälkeen.

Myös kabotaasikuljetuksissa autonkuljettajalle on maksettava Suomen työehtosopimuksen mukaista palkkaa. EU – tai ETA-valtioiden ulkopuolelta tulevilla kuljetusyrityksillä ei ole kabotaasioikeutta lainkaan.

Asetetun vastuun kantaminen edellyttää siis kuljetuspalvelujen ostajalta varsin huolellista perehtymistä asiaan. Eikä tätä vastuuta voi ulkoistaa.

Avuksi Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on laatinut yhdessä Autoliikenteen Työnantajaliiton (ALT) kanssa kuljetusasiakkaan ohjeet kuljetuspalveluiden ostajan vastuusta. Maksutonta opasta on jaettu jo yli tuhannelle toimijalle Suomessa (muun muassa kaikki kunnat ja kaupungit) ja jaetaan edelleen. Tiedon puutteesta vastuun kantaminen ei ole kiinni.

Mikko Voutilainen

toiminnanjohtaja

SKAL Keski-Suomi ry

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Missä viipyvät teot Keski-Suomelle?

Jos historia ei opeta, se rankaisee

Yhteinen aika vanhempien kanssa on lapsen oikeus

Lyhyet

Budjettinäytelmä toistuu jälleen

Mitä kuuluu Jyväskylän kulttuurikaupungille?

Pelastetaan tämä maapallomme!

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.