Kuluttajien omaa edunvalvontaa tarvitaan

Keski-Suomen Kuluttajat ry:n puheenjohtaja Mika Kelander paljasti (Ksml 19.10.), kuinka paikallisessa kaupassa hedelmävaa’at mittasivat jopa 100 gramman eroja, vaikka punnittavana oli yksi ja sama omena.

Tästä nousi kova kohu, joka nousi nopeasti valtakunnan ykkösuutisten joukkoon. Kyseltiin, mikä tämä Keski-Suomen Kuluttajat ry ja sen valtakunnallinen kattojärjestö Kuluttajaliitto oikein on.

Kuluttajaliitto on valtakunnallinen, puolueeton ja kaikille avoin kuluttajien yleinen edunvalvonta-, neuvonta- ja koulutusjärjestö. Se on nykymuodossaan perustettu vuonna 1990. Kuluttajaliiton tehtävänä on edunvalvontajärjestönä edustaa maamme kuluttajia muun muassa lainsäädännön valmistelussa.

Helsingin Sanomien keväällä 2013 tekemän selvityksen mukaan Kuluttajaliitto on yksi maamme kuulluimpia järjestöjä sekä ministeriöiden työryhmissä että eduskunnan valiokunnissa. Neuvontajärjestönä Kuluttajaliitto neuvoo pääsääntöisesti jäseniään silloin kun kuluttaja tarvitsee apua vaikkapa vikaan menneissä puhelin-, auto- tai asuntokaupoissa.

Koulutusjärjestönä liitto järjestää kursseja ja muita koulutustilaisuuksia ympäri maata, joissa kuluttajia koulutetaan tuntemaan omia oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan, syömään hyvin ravitsemussuosituksia hyödyntäen sekä tulemaan taloudellisesti toimeen. Myös eettisen ja kestävän kuluttamisen edistäminen on yksi keskeinen tehtävämme.

Kuluttajaliitolla on jäsenjärjestöinään muun muassa maakunnallisia kuluttajajärjestöjä, joista Keski-Suomen Kuluttajat ry on oman alueensa vaikuttaja. Kuulumalla Keski-Suomen Kuluttajiin ja maksamalla nimellisen vuosijäsenmaksun (ensi vuonna 12 euroa) pääsee maksuttoman lakimiestasoisen kuluttajaneuvonnan sekä koulutuksen piiriin.

Maakunnalliset kuluttajayhdistykset kuten Keski-Suomen Kuluttajat ry ovat puolueettomia ja kaikille avoimia järjestöjä. Ne tekevät omassa maakunnassaan sitä mitä yhdistyksen jäsenet kokevat kuluttaja-asioissa tarpeelliseksi.

Käytännössä alueellisten kuluttajayhdistysten toiminta on omalla alueellaan pitkälti sitä mitä Kuluttajaliito tekee valtakunnan tasolla eli järjestää koulutus- ja neuvontilaisuuksia sekä seuraa kuluttajien oikeuksien toteutumiseen kuten aktiivinen puheenjohtaja Mika Kelander teki ottamalla kantaa hedelmävaakoja epätarkkuuksiin.

Suomessa on jo yli sadan vuoden ajan kerrottu, miksi työntekijöiden kannattaa kuulua ammattiliittoon. Silti harva kuluttaja on käsittänyt, että liittymällä vaikkapa Keski-Suomen Kuluttajiin pääsee samanlaisen korkeatasoisen neuvonnan ja koulutuksen piiriin kuin työntekijät saavat ammattiliittoon liittymällä.

Kuluttajien järjestäytymisasteen ja sitä kautta kuluttajien osaamisen ja turvan tuntuva nostaminen onkin Kuluttajaliiton sekä sen alueellisten yhdistysten yksi keskeinen tehtävä.

Juha Beurling

pääsihteeri

Kuluttajaliitto-

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.