Kuluttajille kiitos valinnoista

Kulunut vuosi on ollut synkkien uutisten aikaa. Niin koko Suomen kansantalouden kuin monien yksittäisten suomalaisten taloudellinen tilanne on heikentynyt.

MTK:n tekemän kuluttajatyön kohteena olevat kuluttajat ansaitsevat näin joulun lähestyessä suuren ja lämpimän kiitoksen. Suomalaiset ovat osoittaneet niin erilaisten kyselyjen kuin erityisesti konkreettisten ostopäätösten kautta arvostavansa suomalaista ruokaa ja sen tuottajia.

Suomalainen kuluttaja on suomalaisen ruoan tuottajan paras ystävä. Jouluna tätä ystävyyttä on helppo syventää valitsemalla joulupöytään tuotteita, joissa on Joutsenlippu– tai Sirkkalehti –merkki. Nämä ovat aina varma tae tuotteen suomalaisuudesta.

Tämän lisäksi monilta varsinkin pienemmiltä ja paikallisilta tuottajilta löytyy tuotteita, joiden jälkiä on helppo seurata suoraan suomalaiselle maatilalle. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tuttu tuotemerkki ei aina takaa kotimaisuutta, kuten esimerkiksi erilaiset ”Finnish design” –tuotteet ovat osoittaneet.

Vuosi 2015 on ollut maataloudelle huono. Kauppaketjujen halpuuttaminen on vienyt viimeisetkin kannattavuuden rippeet Venäjän pakotekiistan ja maailmanmarkkinoiden sotkettua elintarvikemarkkinat.

Tilastokeskuksen ja Luonnonvarakeskuksen aineistoista voidaan nähdä, että vuoden aikana kaupan ja teollisuuden osuus ruoan hinnasta on jatkanut kasvuaan, tuottajan kustannuksella.

Suomalainen kilpailulainsäädäntö on rakennettu palvelemaan vain elintarvikeketjun loppupäätä. Kaikkinainen avoimuuden lisääntyminen tarkoittaa, että jatkossa myös kaupan on ilmoitettava oma osuutensa ruoan hinnasta.

Suomalainen kotitalous käytti vuonna 2014 kulutusmenoistaan 11,5 prosenttia elintarvikkeisiin. Kun tästä vähennetään elintarvikeketjun muiden toimijoiden osuus, on maatalouden osuus siitä kutakuinkin samaa luokkaa kuin mitä kotitaloudet käyttivät vuoden aikana rahaa alkoholijuomiin.

Suomalaisten kuluttajien enemmistö on osoittanut, että ruoan hinta ei ole este kotimaisuuden suosimiselle. Jokainen kotimaiseen ruokaan käytetty euro on euro koko Suomen hyvinvointiin. Mitä suurempi osuus tuosta eurosta menee maataloudelle, sitä varmemmin suomalaista ruokaa on tarjolla myös tulevaisuudessa.

Tänä jouluna yhden euron voi laittaa myös kotimaisen sikatalouden hyväksi ostamalla kotimaisen kinkun lisäksi Tuottajalle kiitos –kortin, minkä kautta tuo euro menee tuplana ja lyhentämättömänä suomalaisen kinkun kasvattajalle.

Tuottajalle kiitos on mitä suurimmassa määrin kiitos kuluttajalle. Kotimaisen tuotteen valinta on valinta laadun ja vastuullisuuden puolesta sekä valinta hyvän joulumielen puolesta.

Vesa Kallio

toiminnanjohtaja

MTK-Etelä-Savo

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Jyväskylän alihinnoittelu kurittaa pieniä palveluntuottajia

EK purkaa peruskoulua

Epäasiallista painostamista

Lyhyet

Keski-Suomi on elinvoimainen

Kestävyyttä metsä- politiikkaan!

Liikennepalvelulaki toi uusia mahdollisuuksia maaseudulle

Lyhyet

Lyhyet

Ihmiset valittavat aivan turhasta

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.