Kuntaliitos ei ole keuruulaisten etu

Keuruun, Mänttä-Vilppulan ja Multian kuntajakoselvitys on lähtökuopissa. Keuruulaisen veronmaksajan kannalta yksi konkreettisimmista asioista on mahdollisesti syntyvän uuden kunnan tuloveroprosentti.

Kuntaliitoksia perustellaan usein sillä, että ne tuovat säästöjä. Saadaan leveämmät hartiat, synergiaetuja jne. Tai ainakin näin kuvitellaan.

En ole kuullut yhdestäkään kuntaliitoksesta, joka olisi tuonut säästöjä ja alentanut veroprosenttia.

Mänttä ja Vilppula yhdistyivät 1.1.2009. Uusi kunta aloitti tuloveroprosentilla 20,00. Nyt se on ollut jo kaksi vuotta 22,00. Sillä heltiää jaettu kolmas sija Suomen kuntien korkeimpien tuloveroprosenttien listalla.

Ei aiheuta hirveästi hurraahuutoja talouden osalta tämäkään kuntaliitos. Samana aikana Keuruun tuloveroprosentti on noussut 19,75:sta 20,50:een.

Tarkastellaanpa tilannetta, jossa Keuruu ja Mänttä-Vilppula tekisivät kuntaliitoksen joko nyt tai myöhemmin, nykyisillä tuloveroprosenteilla. Multia on jätetty laskuista pois, koska sen mukana olo vaikuttaisi vain minimaalisesti lopputulokseen.

Mikä tuloveroprosentiksi uudelle kunnalle? En ota huomioon yhdistyvien kuntien henkilöstöjen palkkojen harmonisoinnista aiheutuvaa pysyvää lisäystä palkkamenoihin enkä muitakaan veronkorotuspaineita (mm. pienenevät valtionosuudet).

Keuruun tuloveroprosentti on 1,5 %-yksikköä pienempi kuin Mänttä-Vilppulan. Määritetään uuden kunnan tuloverokertymä siten, että se olisi samansuuruinen kuin kuntien yhteenlaskettu tuloverokertymä, jos kunnat jatkaisivat itsenäisinä.

Eli mänttävilppulalaisten verotusta olisi kevennettävä ja keuruulaisten verotusta kiristettävä euromääräisesti yhtä paljon.

Mänttä-Vilppulassa yksi tuloveroprosentti on tuottanut vuoden 2013 tilinpäätöksen pohjalta laskettuna 1 695 000e ja Keuruulla loppuvuoden 2013 ennusteen mukaan 1 370 000e. Laskutoimituksella saadaan uuden kunnan tuloveroprosentiksi 21,33 (mänttävilppulalaisten verotus kevenisi 0,67 x 1 695 000e = 1 140 000e ja keuruulaisten verotus vastaavasti kiristyisi 0,83 x 1 370 000e = 1 140 000e).

Keuruun ja Mänttä-Vilppulan kuntaliitoksella keuruulaisten veronmaksajien vuotuinen verotus kiristyisi 1 140 000 euroa. Korotus ei tulisi sen takia, että saataisiin säilytettyä tai parannettua keuruulaisten palveluja vaan se olisi kuntaliitoksen välitön hintalappu keuruulaisille. Kuntaliitos ei siis ole keuruulaisen veronmaksajan etu. Miksi keuruulaisten pitäisi pelastaa Mänttä-Vilppulan talous?

Keuruulaisten keskimääräiset tulot ovat pienemmät kuin suomalaisten tulot keskimäärin. Kuntaliitoksesta johtuva veronkorotus leikkaisi keuruulaisten siis jo valmiiksi keskimääräistä pienempää ostovoimaa entisestään.

Tämä rahamäärä olisi pois keuruulaisten kulutuksesta, joka pääosin suuntautuu Keuruulle. Sillä olisi negatiivinen vaikutus keuruulaisten kauppojen ja muiden palveluntarjoajien mahdollisuuteen työllistää. Mänttä-Vilppulassa tietysti hurrattaisiin veronalennusta, jonka maksumiehiä olisivat keuruulaiset veronmaksajat.

Nämä laskelmat perustuvat tosiasioihin eivätkä mielikuviin. Laskelman periaatteet ja oikeellisuuden olen tarkastuttanut kuntatalouden asiantuntijoilla. Minä jättäisin mieluummin tuon 1 140 000 euroa keuruulaisten veronmaksajien käyttöön kuin antaisin sen tulonsiirtona Mänttä-Vilppulan veronmaksajille. Mänttä-Vilppula hoitakoon itse taloutensa kuntoon.

Mika Nissinen

kaupunginvaltuutettu (kesk.)

Keuruu

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Tourujoen luontopolku ei ole mikään jätepiste

Lyhyet

Ydinvoima turvallista

Veronmaksajana saa ihmetellä Uuraisten valokuitupäätöksiä

Äänestäjien tahdosta viis

Lyhyet

Helppo ja hyvä teko

Hallituskolmikon tarjoamat vastaukset eivät vakuuta

Ystävien merkitys

Mikä kuntapäättäjiä oikein vaivaa?

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.