Kuntapalvelut murroksessa

Jos pidämme sitkeästi ja jääräpäisesti kiinni nykyisistä palveluista, niiden tuottamistavoista ja normeista, vaarannamme julkiset palvelut ja lisäämme merkittävästi paineita verotuksen kiristämiseen. Mikäli jatkamme nykyiseen tapaan, on vaarana, että ensi vuosikymmenen puolessa välissä kunnallisveroprosentit ovat korkeimmillaan jo 24-25:n paikkeilla.

Olemme tähän saakka tottuneet vaatimaan julkiselta sektorilta lisää palveluja ja oikeuksia. Nyt kun talouskasvu näyttää hidastuvan pidemmäksi aikaa ja ikääntyminen nostaa väistämättä hyvinvointipalvelujen tarvetta, ei julkisen sektorin tehtäviä ole enää varaa lisätä. Jos tehtävien määrä lisääntyy tai emme kykene vähentämään nykyisiä tehtäviä, julkisen sektorin palvelujen laatu huononee. Tuottavuuden lisääminen ei yksin riitä.

Kuntapalveluiden laadun heikkeneminen johtaa helposti siihen, että ne joilla on siihen varaa siirtyvät yksityisten palvelujen käyttäjiksi. Tällöin julkisia, pääasiassa kunnallisia palveluja käyttäisivät pääasiassa pienituloiset ja muut heikommassa asemassa olevat. Julkisten palvelujen laaja verorahoitus on silloin helppo kyseenalaistaa.

Tuollainen malli maksaisi myös nykyistä mallia enemmän. Kuka haluaa sellaisen Suomen? Viimeistään ensi eduskuntavaalikaudella on tehtävä ratkaisut tilanteen korjaamiseksi.

Vapaaehtoiset kuntaliitokset ja kuntien tehostuva yhteistyö ovat tärkeitä keinoja, joilla kuntalaisten palvelut taataan. Uudentyyppisten toimintamallien, kuten Kainuun maakuntakokeilun mallin edelleen kehittäminen samankaltaisille alueille, on myös tarpeen. Entistä tärkeämpää on uudistaa tapamme tuottaa palveluja.

Julkisen sektorin tuottavuutta on lisättävä kansalaislähtöisesti. Tähän mennessä julkisen sektorin tuottavuutta on kohennettu liiaksi julkisen hallinnon sisäisen mekaanisen tehokkuuden näkökulmasta. Asiakas on unohdettu. Tästä esimerkkinä on valtion asiakaspalvelupisteiden määrän väheneminen.

Yksittäisen viranomaisen tuottavuus on saattanut nousta, mutta kansalaisen näkökulmasta ja koko yhteiskunnan näkökulmasta tuottavuus on heikentynyt. Kansalainen on joutunut käyttämään entistä enemmän aikaa saadakseen tarvitsemansa palvelun.

Julkisia palveluja on kehitettävä joustavasti julkinen - yksityinen rajan yli. Järjestämisvastuu ja päätösvalta palveluista täytyy edelleen säilyttää kunnilla. Tärkeää on myös tuottaa julkisia palveluja yli julkisten hallintorajojen uusilla tavoilla, esimerkkinä uuden tyyppinen yhteispalvelu.

Kansalainen voi yhteispalvelupisteissä saada eri viranomaisten palveluja eri tavoilla. Käytössä ovat sähköiset palvelut, videoneuvottelujärjestelmä tai perinteinen asiakaspalvelu. Malli on tulossa kokeiltavaksi.

Sähköisiä palveluja täytyy parantaa edelleen. Vanhakantaiset palveluprosessit kannattaa laittaa syrjään. Toimivia esimerkkejä ovat veroehdotus ja virkatodistuksesta luopuminen. Näissä tapauksissa uusi toimintatapa on saatu aikaan, kun viranomainen on yhdistänyt eri tietokannoissa olevia tietoja luotettavasti. Tuottavuus on näin noussut kaikkien toimijoiden näkökulmasta.

Yksi suurimmista haasteista on avopalveluyhteiskunta. Se ei onnistu vain sosiaali- ja terveydenhuoltoa uudistamalla. Tarvitaan monia muutoksia, esimerkkeinä esteettömämpien talojen ja asuinalueiden rakentaminen.

Kuntien on itse tehtävä kaikkensa kuntapalvelujen pelastamiseksi. Mitä tehokkaammin kunnat tasapainottavat taloutensa, sitä paremmin ne säilyttävät päätösvallan itsellään.

Monessa asiassa kuntien on kuitenkin pantava suu säkkiä myöten ja säästettävä. Keskeistä on maltillinen palkkaratkaisu vuodelle 2010. Pitemmän päälle yksi tärkeimmistä seikoista on eläkkeelle siirtymisen lykkääminen. Se ei onnistu ilman työelämän uudistusta.

Kuntien kannattaa pyrkiä kestäviin säästöihin. Ja ennen kaikkea - Paras-hanketta on vauhditettava sen kaikilla osa-alueilla, erityisesti palveluprosessien uudistamisessa.

TIMO KIETÄVÄINEN varatoimitusjohtaja Kuntaliitto

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Avoin kirjeeni kansanedustajille

Kansallisarkisto, sotiemme historian tutkimus ja SS-olettamukset

Lyhyet

Lyhyet

Metsiä älköön hävitettäkö

Miksi päättäjiä ei kiinnosta tieteellinen tieto metsistä?

Raskaussyrjintää on kunnissa yhä aivan liikaa

Pyöriä nuorille vai kuljetusapua vanhuksille?

Akkujen metallit kaupan

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.