Kyllön terveysaseman asiakaspalvelu ei toimi

Olen useita kertoja viime vuosien aikana asioinut Kyllön terveysaseman asiakaspalvelupisteessä. Asiakaspalvelun piti parantua, nopeutua ja tulla joustavammaksi uudistetuissa tiloissa. Näin ei kuitenkaan ole tapahtunut.

Viimeksi kävin tiistaina 12.2. infopisteessä 1 saadakseni paperitulostuksen viikkoa aikaisemmin keskussairaalan laboratoriossa tehtyjen verikokeiden tuloksista.

Jonotusnumeroni oli 142 ja asiakaspalvelussa 136. Odotin noin puoli tuntia eikä numero vaihtunut.

Kysyin vieressäni istuvalta herralta, odottaako hän myös asiakaspalveluun? Hän sanoi odottaneensa jo 1,5 tuntia.

Asiakaspalvelussa oli ovi raollaan, mutta sisällä ei ollut asiakasta.

Kysyin läsnäolevalta hoitohenkilöltä: ”Tapahtuuko täällä mitään?” Hän selitti olevansa yksin eikä ehdi palvella jonottavia asiakkaita, koska hänellä on paljon kiireellisiä töitä, jotka ovat tulleet ”ylhäältä” (viittasi kädellään ylös) ja ne ohittavat asiapalveluun jonottajat.

Mistä joku ylhäältä (”pilvessä”) tietää, että hänen antamansa tehtävä on kiireellisempi kuin jo 1,5 h jonottaneen asiakkaan? Jos olisi, niin se olisi pitänyt hoitaa aivan eri paikassa kuin asiakaspalvelupisteessä.

Kun sain vihdoin haluamani tulosteen laboratoriokokeista, olin jonottanut 1 h 45 min ja olin toinen asiakas jota palveltiin sinä aikana. Muut jonottajat olivat jo kyllästyneet ja lähteneet pois.

Labrakokeiden tulokset piti olla jo pari vuotta sitten luettavissa ja myös tulostettavissa www.kanta.fi/ oma-kanta -sivuilla. Pääkaupunkiseudulla ja muualla Etelä-Suomessa labrakokeiden tulokset ovat olleetkin siellä jo useita vuosia.

Olen kysynyt joka kerta käydessäni JYTE-yhteistoiminta-alueen laboratoriossa, ovatko tulokset oma-kannassani? Vastaus: ”Valitettavasti eivät ole”. Kukaan ei ole osannut sanoa, mistä moinen saamattomuus ja hitaus johtuu.

Edellisellä kerralla en saanut Kyllön asiakaspalvelusta tulostusta viikon kuluttua kokeista, koska ”lääkäri ei ollut vielä sitä nähnyt”.

Vielä toisen viikon aikanakaan ei lääkäri ollut sitä nähnyt, mutta asiakaspalvelun hoitaja sanoi minulle, ettei tuloksissa ole mitään erikoista. Sitten hän tulosti paperin minulle ”omin luvin”.

Jotain on Kyllön terveysaseman systeemissä ja töiden järjestelyssä pahasti vialla, kun sisältä (”ylhäältä”) eri yksiköistä annetut tehtävät annetaan hoidettavaksi asiakaspalvelupisteeseen yhdelle henkilölle, jonka varsinaisena tehtävänä on palvella jonottavia asiakkaita.

Asiakaspalvelija kehotti minua valittamaan tilanteesta johtajille.

Terveysasemilla valitetaan hoitaja- ja lääkäripulaa. Huono tuotannonohjaus, heikosti organisoidut työtehtävät ja palvelujen priorisointi sekä autoritäärinen johtamiskulttuuri ovat suurin syy tehottomuudelle.

Pahin tilanne on silloin, kun ”on niin kiire, ettei mitään ehdi tehdä”.

Reijo Oksanen

tekniikan lisensiaatti

tuotantotalous ja logistiikka

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Syyttäjälaitosta pitikin uudistaa

Jyväskylän joukkoliikenne edullisemmaksi

Suomen rahanpesulaki kaipaa pikaista remonttia

Lyhyet

Lyhyet: Kierrätys- ja uusiutuvat luonnonvarat on pop in! Missä viipyy puukorinenauto, fillareita on jo?

Mielipide: Jyväskylä kehittyy – vai kehittyykö?

Mielipide: Rapautuuko lukion yleissivistävyys?

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.