Lätkä kuuluu kaukaloon, ei autoon

Kuhmalahden tuhoisan kolarin jälkeen on taas vaadittu suureen ääneen uusien kuskien kahdeksankympin rajoituksen palauttamista. Mitähän hyötyä siitä olisi?

Kuhmalahden kolaripaikalla oli päätiellä kahdeksankympin rajoitus, joka koski kaikkia kuskeja, sivutiellä oletettavasti alhaisempi. Töppölätkä ei luultavasti olisi vaikuttanut mitenkään. En myöskään usko, että kuljettajakohtainen kahdeksankymppiä olisi vaikuttanut Porissa, jossa alaikäinen ja kortiton kuski ajoi neljänkympin alueella yli satasta.

Suurin osa muistakin viime vuosien tuhoisista "nuorisokolareista" on ajettu teillä, joilla kellään ei ole lupaa ajaa yli kahdeksaakymppiä. Nykyisellä valvonnan tasolla ei olisi juuri edes mahdollista erotella rajoitusta ylittäviä aloittelijoita muista. Edestä päin ei lätkää näe. Peltipoliisi varsinkaan ei pysty erottelemaan syntisiä toisistaan.

Olin jo "vanha" kuski silloin, kun ensimmäisen vuoden kuskeille tuli alennettu nopeusrajoitus. Kortti oli ollut taskussa jo viisi vuotta, joten rajoitus ei koskenut minua. Kuulin kuitenkin lukemattomia kauhukertomuksia lätkän vaikutuksista.

Moni isä tai äiti unohti poistaa perheen autosta junioria varten kiinnitetyn läpyskän ja sai kokea vanhojen kuskien opetuksia. Kiilaukset olivat usein sitä luokkaa, että kokematon olisi luultavasti päätynyt ojaan.

Silloin ei vielä ollut yleisiä nopeusrajoituksia, vaan useimmilla teillä sai ajaa niin kovaa kuin sielu sieti ja auto salli, lukuunottamatta muutamia yhdeksänkympin ja sadankympin kattonopeuskokeiluja. Silti tuntui siltä, että mustavalkoisella pyörylällä auton takalasissa haluttiin vain nöyryyttää nuoria kuljettajia.

Nopeusrajoituksen kanssa lätkällä ei tainnut olla mitään tekemistä. Siitä on todisteena mm. se, että aloittelijan ajaessa pakettiautolla oli koslan takalasissa oltava kaksi kahdeksankympin lätkää, mustakeltainen ja mustavalkoinen.

Ainoa todella tehoava keino vähentää kaahausonnettomuuksia on valvonnan reipas lisääminen, myös pikkuteillä ja öiseen aikaan. Kiinnijäämisriskin kasvaminen vähentää näyttöhaluja. Ellei heti, niin ainakin kortin ja mahdollisesti auton joutuessa joksikin ajaksi poliisin valvontaan.

JUHA NIKOLAINEN Mänttä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Kuljemme valoa kohti

Puhallamme yhteen hiileen, kerrankin me kaikki yhdessä

Lyhyet

Eikö koronavirus tartu busseissa?

LyhyetEnnen oli mediassa päivittäin urheilutulokset. Nyt koronatulokset.Näin se meneeNyt yläpomo voi keskittyä oleelliseen ja jättää epäkohtien etsimisen alaistensa töistä. Parhaamme tehdään nyt kriisin aikana ja muulloinkin.

Lyhyet

Lyhyet

Vaikeimmat ajat ja kysymykset vielä edessä

Nyt on tärkeää, että pienyrittäjyys ei tuhoudu

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.