Laihdutus paikallaan autoillekin

Pari tutkijaa esittää, että auto pitäisi romuttaa 150 000 kilometrin tai näljän vuoden käytön jälkeen. Perusteena on se, että autojen ympäristöystävällisyys paranee vauhdilla. Saataisiin siis aina vain vähemmän saastuttavia autoja liikenteeseen.

Minä olen kai toiminut juuri niin kuin tutkijat vaativat. Vaihdoin 150 000 kilometriä ajamani auton vuosi sitten uudempaan. Tosin vanhaakaan ei taidettu romuttaa ainakaan heti ja edellinen omistaja oli ajanut sillä ennen minua jo parisataatuhatta kilometriä. Ikääkin oli kertynyt viime kevääseen mennessä jo 14 vuotta. "Uusi" eli syksyllä kymmenen vuotta täyttävä autoni on ehtinyt sekin kierrellä maita ja mantuja neljännesmiljoonan kilometrin verran.

Tutkijoiden esitys sai minut muistelemaan ensimmäistä autoani ja koin déjà vu -elämyksen. 41 vuotta sitten ostamani auto oli VW Transporter, kuten nykyinenkin. Kumpikin tuotiin maahan pakettiautona ja muutettiin sittemmin henkilöautoksi asentamalla taakse ikkunat ja istuimet. Edellinen kulutti kovaa ajettaessa bensaa 11-12 litraa satasella, kuten myös jälkimmäinen. Edellisen 34-hevosvoimaiselle moottorille kova ajo merkitsi reilun yhdeksänkympin hurjaa menoa, uudelle 116-heppaiselle sadankahdenkympin hurjastelua moottoritiellä. Kummallakin päästään helposti alle kymmenen litran kulutuksen rauhallisesti ajaen.

Uusi on 80 senttiä pidempi ja reilut 10 senttiä leveämpi sisätilojen kasvettua suhteessa selvästi vähemmän, kiitos turvadirektiivien. Suuri ero liittyy autojen massoihin (ent. omapaino). Vanhan rekisteriotteessa oli tällä kohtaa 960 kg, joka kasvoi parin bussin penkin ansiosta juuri ja juuri yli tonniksi. Uudella on massaa 1 200 kg enemmän. Ja vuoden 2007 mallisella sukulaisella massaa on jo 2500 kg.

Suurin osa massan lisäyksestä johtuu edellä mainituista turvadirektiiveistä. Ja hyvä onkin, että autossa olijoiden passiivisesta turvallisuudesta huolehditaan. Mutta voisiko sittenkin tyytyä vähän vähempään?

Autoilijoita syyllistetään jo siitä, että kuljettelevat takakontissa kymmenen kilon verran tarpeetonta tavaraa. Sen kerrotaan lisäävän kulutusta kohtuuttomasti. Kuinka vähillä bensoilla nykyautoni kulkisikaan, jos massa olisi vaikkapa puolikin tonnia nykyistä vähäisempi?

Tässä olisikin haastetta autojen valmistajille. Miten voitaisiin keventää autoja turvallisuuden heikkenemättä kohtuuttomasti? Taitaisi olla uuden direktiivin paikka.

JUHA NIKULAINEN Mänttä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Kaupunkipyörät ovat osa ketterän kestävää liikkumista

Suomipop, pyörätuolit ja taksien kyydit

Lyhyet

Valvonta on yhteistyötä

Lyhyet

Hallitus vie meitä kerrostaloihin

Lentäen vai netitse?

Kulmuni on paras johtaja keskustalle

Lyhyet

Kohtuuden pitää riittää – työelämässäkin

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.