Lentoturvallisuus uhattuna

Korealaiskoneen turma San Franciscossa oli taas tyly muistutus lentoliikenteen yhtäaikaisesta turvallisuudesta ja turvattomuudesta. Ilmaliikenteessä kohdataan kohtaloita ja kohtuuttomuuksia, joiden syy- ja seuraussuhteiden mutkikkuus ei avaudu päättäjille eikä aina niin sanotuille asiantuntijoillekaan.

Tilastollisesti lentoliikenne on turvallisin matkustustapa matkustajakilometriä kohti, mutta se ei lohduta niitä satoja matkustajia ja heidän omaisiaan, joita kohtalokkaat lento-onnettomuudet koskevat. Rahaa palaa aina kirjaimellisesti satoja miljoonia tuhoissa ja kärsimysten määrää on rahassa vaikea edes mitata.

Lentoliikenteeseen kuuluu muuta liikennettä suurempi riski, kun lennon on sujuttava virheettömästi pisteestä A pisteeseen B oloissa, joiden hallinnasta vastaa pieni joukko kaluston ja lentotoiminnan osaajia sekä viime kädessä lentokoneen kapteeni lennon aikana.

Harva teknisesti mutkikas toiminta on yhtä arka virheille, teknisille tai inhimillisille. Säällä ei pitäisi turmia selittää, sillä useimmin sään vaikutukset voidaan huolellisella suunnittelulla välttää.

Nykykoneet voivat kuljettaa jopa 800 matkustajaa, yksissä käsissä, ilman että juuri mitään voidaan tehdä lennon kriittisimmissä vaiheissa, jos joku menee vikaan. Näin kävi San Franciscossa, kun laajarunkoinen Boeing 777 sakkasi ilmeisesti kapteenin arviointivirheen seurauksena ja iskeytyi kiitoradalle syttyen palamaan 300 matkustajan selviytyessä nipin napin tulihelvetistä.

Inhimillinen virhe tulee tilastoihin useiden viimeaikaisten turmien syyksi, mutta siihen ei saa tyytyä ilman perusteellista analyysia. Miksi konetta lensi iäkäs kapteeni, joka oli vasta kouliintumassa kyseiseen konetyyppiin, tosin kouluttajan valvonnassa? Oliko kone käsiohjauksessa vai lennettiinkö sitä automaattiavusteisesti ja miksi lähestymistä ei keskeytetty ajoissa?

Näyttäisi siltä, että vastuutahojen on kiinnitettävä lisättyä huomiota automatiikan ja ihmisen toiminnan välisiin suhteisiin niin, että yhteistyö koneen ja ihmisen välillä tapahtuu kitkatta. Edellinen suurtuho liittyi Air Francen A300-400 koneen putoamiseen Tyynellä merellä, kun kone riistäytyi miehistön käsistä jatkuvan sakkauksen seurauksena. Onko vika koulutuksessa ja siinä ”perstunnon” katoamisessa automaattiohjatuilla lennoilla?

Kaikista lento-onnettomuuksista 95 prosenttia johtuu ihmisen tekemistä virheistä, joko virheellisen toiminnan tai harkintavirheen seurauksena. Lentoyhtiöiden toimintatavassa ja lentoturvallisuuden varmistamisessa on lisäksi suuria eroja, mikä lisää virhemahdollisuuksia koko lentoturvallisuuden ketjussa.

Lars-Olof Fredriksson

Äänekoski

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.