Liian kallis biokaasubussi

Muun muassa vihreiden Touko Aalto esitti (Ksml 7.6) biokaasubussien käyttöönottoa Jyväskylässä. Ajatus kuulostaa kivalta, mutta lähempää tarkastelua se ei kestä. Turussa on selvitelty samaa asiaa pari vuotta sitten ja todettu se kannattamattomaksi.

Lisäksi Helsinki luopui maakaasubusseista niiden kalliin hinnan, korkeiden huoltokustannusten sekä heikon toimintavarmuuden takia. Turkukin on haudannut biokaasubussihankkeen, sillä bussit ovat teknisesti samankaltaisia.

Julkisuudessa biokaasubusseihin on ottanut kantaa Turun Vihreiden joukkoliikennelautakunnan jäsen Jorma Jäntti. Hän totesi jo pari vuotta sitten, että kaasubussien hankintahinta on 45% kalliimpi dieselbusseihin verrattuna eli noin 110000 euroa. Hän toteaa, että vaikka biokaasu tarjottaisiin joukkoliikenteelle ilmaiseksi, niin kaasubusseilla liikennöinti tulisi muista kustannuksista johtuen silti nykytilannetta kalliimmaksi.

Kaasubussit eivät ole päästöiltään enää sen parempia kuin uudet dieselbussit – Euro-6 päästönormin bussit ovat selvästi puhtaampia.

Vihreiden ajamien asioiden on tapana tulla kalliiksi veronmaksajille. Niin nytkin. Jyväskyläläisillä ei ole varaa biokaasubussikyyteihin.

Jarmo Nahkamäki

varavaltuutettu (ps.)

kuljetuspäällikkö

Jyväskylä

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Soteuudistuksen palattava juurilleen

Lyhyet

Kirjakarkki on kiva palkka

Keski-Suomi säilyy tulevaisuudessakin

Kiitos Palokan terveyskeskukselle

Vanhan Kirjan Talvi on nimenä vakiintunut

Jyväskylään mahtuisi uusi kirjallisuustapahtuma

Suomi ei tarvitse mitään hyökkäys- aseita

Lyhyet

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.