Liian kallis biokaasubussi

Muun muassa vihreiden Touko Aalto esitti (Ksml 7.6) biokaasubussien käyttöönottoa Jyväskylässä. Ajatus kuulostaa kivalta, mutta lähempää tarkastelua se ei kestä. Turussa on selvitelty samaa asiaa pari vuotta sitten ja todettu se kannattamattomaksi.

Lisäksi Helsinki luopui maakaasubusseista niiden kalliin hinnan, korkeiden huoltokustannusten sekä heikon toimintavarmuuden takia. Turkukin on haudannut biokaasubussihankkeen, sillä bussit ovat teknisesti samankaltaisia.

Julkisuudessa biokaasubusseihin on ottanut kantaa Turun Vihreiden joukkoliikennelautakunnan jäsen Jorma Jäntti. Hän totesi jo pari vuotta sitten, että kaasubussien hankintahinta on 45% kalliimpi dieselbusseihin verrattuna eli noin 110000 euroa. Hän toteaa, että vaikka biokaasu tarjottaisiin joukkoliikenteelle ilmaiseksi, niin kaasubusseilla liikennöinti tulisi muista kustannuksista johtuen silti nykytilannetta kalliimmaksi.

Kaasubussit eivät ole päästöiltään enää sen parempia kuin uudet dieselbussit – Euro-6 päästönormin bussit ovat selvästi puhtaampia.

Vihreiden ajamien asioiden on tapana tulla kalliiksi veronmaksajille. Niin nytkin. Jyväskyläläisillä ei ole varaa biokaasubussikyyteihin.

Jarmo Nahkamäki

varavaltuutettu (ps.)

kuljetuspäällikkö

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Rinteen pikavippibudjetti kurittaa ahkeraa keskiluokkaa

Hyvinvoivat vanhemmat ovat hyvinvoivien lapsien voimavara

Tuntuu hyvältä, kun voi parantaa ihmisten arkea

Oikeaa isänmaallisuutta globaalissa maailmassa

Lyhyet

Lyhyet

Kesätyöseteli kaikille päättöluokkalaisille!

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.