Liikennebiokaasu on mahdollisuus

Keski-Suomen alueella on jo noin sata henkilöautoa, jotka käyttävät polttoaineenaan biokaasua. Laukaan ja Joutsan tankkausasemien lisäksi saatetaan kohta saada uusia asemia, sillä kolme eri toimijaa suunnittelee kaasutankkausaseman perustamista Jyväskylään. Mustankorkea Oy suunnittelee uutta biokaasureaktoria ja sen yhteyteen tulevaa tankkausasemaa. Laukaan Leppävedellä toimiva Metener Oy etsii sopivaa tonttia kaasutankkausasemalle Jyväskylään. Kolmantena toimijana kaasuyhtiö Gasum Oy on myös ilmaissut kiinnostuksensa kaasutankkausaseman perustamiseksi.

Biokaasun käyttö sopii Jyväskylän resurssiviisas-strategiaan. Polttoaine tuotetaan lähialueen jätteestä, jolloin myös polttoaineesta kertyvä raha jää maakuntaan. Biokaasun tuotanto tuo myös alueellemme työpaikkoja. Väheksyä ei voi biokaasun ekologisuutta, sillä muihin perinteisiin polttoaineisiin verrattuna päästöt vähenevät noin kymmenesosaan.

Kaasutankkausaseman kannattavuudelle merkittävää on suurten toimijoiden lähteminen mukaan kaasuautojen hankintaan. Vaasan kaupunki suunnittelee kahdentoista biokaasubussin käyttöönottoa jo vuosina 2016–2017. Jyväskylässä voidaan seuraavissa kaupungin kilpailutuksissa edellyttää biokaasukäyttöistä ajoneuvokalustoa (bussiliikenne, jätekuljetukset, jakeluautot, kaupungin leasing-autot.)

Kokemukseni biokaasuautosta on positiivinen. Vajaan vuoden aikana olen ajanut biokaasulla noin 30000 km. Kaasuauto on toiminut moitteettomasti. Jokainen tankkaus tuo hyvää mieltä polttoaineen kotimaisuuden, työllistävyyden ja ekologisuuden vuoksi. Asemien saaminen Jyväskylään olisi merkittävä imagotekijä.

Rami Sipilä

kaupunginvaltuutettu (kd.)

Jyväskylä

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Katoilta pudotettavan lumen käsittelyyn on vaihtoehto

Vanhusten perhehoito tuo kodinomaisuutta

Vähäpäästöiseen liikenteeseen

Vero- vapaus ja synnytys

Kirja on seikkailu

Vanhus- asiassa tarvitaan ryhtiliike

Kotoutus on hyvällä mallillla

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.