Liikenneraittiuden päivä muistuttaa päihteettömyydestä

Päihteittä perille. Tämä neuvo sopii elämänohjeeksi kaikille, mutta erityisesti liikenneturvallisuuden edistämiseen. Päihteetön ajo on terveen järjen sanelema normi, jota on pyritty säädöksin, alkoholipolitiikalla, valvonnalla ja valistuksella tukemaan ja jota suuri yleisökin pitää aiheellisena.

Tällä hetkellä on maassamme käynnissä monia muutoksia – sekä lainsäädännössä että yhteiskunnassa – jotka vaarantavat liikenneturvallisuuden suotuisan kehityksen.

Liikkuvan poliisin lakkauttaminen 2013 katkaisi tehokkaan liikenteen valvonnan. Lounais-Suomessakin on poliisin toiminta tällä saralla merkittävästi vähentynyt.

Alkoholilain muutosesitys, jota eduskunta paraikaa käsittelee, tulee väistämättä lisäämään alkoholin kulutusta, erityisesti nuorten parissa. Seuraukset voi tilastoida tieliikenteessä.

Huumausainerikoksia koskevan lainsäädännön rapauttaminen ja siihen liittyvä asennemuutos tulee lisäämään huumaantuneena ajamista, erityisesti nuorissa ikäryhmissä. Ilmiö on ollut nähtävissä jo 1990-luvun alusta lähtien.

Muun muassa kuluvan vuoden ensimmäisen kvartaalin saldo huumekuskien osalta Lounais-Suomessa on samalla tasolla kuin vuosikymmenen 1980–1990 saldo keskimäärin koko vuodelta koko Suomessa.

Ruotsi on ollut meillä esimerkkinä mallikkaasta toiminnasta väestön turvallisuuden lisäämiseksi. Siellä on jo vuosia vietetty liikenneraittiuden päivää, joka Ahvenanmaan kautta tuotiin Manner-Suomeen 2011.

Tavoitteena on kohdistaa tiedotusta median kautta kaikille asiasta, joka aina nousee lehdistön etusivulle, kun rattijuoppo on tehnyt tuhojaan.

On parasta kuitenkin ottaa asia keskusteluun rauhallisissa oloissa ilman ylilyöntejä ja kiihkoilua. Päivän sana on mielikuvien luominen, mutta sitä ei harrasteta liikenneraittiuden päivänä.

Liikenneraittiuden päivä on tarpeen, koska se tuo esiin ilmiön, johon voidaan vaikuttaa monialaisella toiminnalla tiedotuksen, valistuksen, koulutuksen, valvontaa toteuttavien perehdyttämisen, poliisin toiminnan kehittämisen, teknisten apuvälineiden, kuten alkolukko, alkopuomi, road side huumetestein, asennekasvatuksen jne keinoin.

Tositapahtuma, ei mielikuva, kertoo, miksi liikenneraittiuden päivä 6.6. on edelleen tarpeen ja entistä tärkeämpi: 15-vuotispäivänään mopon saanut onnellinen nuori ajoi kotipihalla kiveen nautittuaan 6-packista olutta. Hän sai kallonmurtuman, johon kuoli välittömästi. Miksi?

Päivän tunnus on 2017 Päihteittä perille. Keskusteluun halutaan nostaa erityisesti nuorten huumaantuneena ajaminen ja poliisin valvontatoiminnan saattaminen tasolle, joka turvaa jokaisen tiellä liikkujan turvallisuuden, sekä yhteiskunnan toimenpiteitten vaikutus liikenneturvaan, erityisesti niiden merkitys onnettomuusriskin kasvuun.

Antti Jääskeläinen

oikeuslääkäri

Liikkuvan Poliisin Perinneyhdistyksen kunniapuheenjohtaja

liikenneturvallisuustyön keskuksen vpj

Onnettomuustietointistuutin (OTI) onnettomuustutkintalautakunnan lääkärijäsen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Taitetun indeksin oikaisu lisäisi verotuloja

Kenen käsissä Jyväskylän kaavoitus?

Lyhyet

LyhyetRaamattuun uskovat eivät ole joko lukeneet tai ymmärtäneet sitä.Esim: 1. Moos. 19: 7–8Perustotuus: ”Ihminen olet ja tulet pysymään eliöiden ja elottoman ympäristön vaikutusverkoston osana.”

Lyhyet

Venäjä, idästä ei mitään uutta

Myös yksityishenkilöiden veronkierto estettävä

Masennuksesta ja surusta

Lyhyet

Tulevaisuuden työelämä kaipaa ”sosiaalisia nörttejä”

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.