Liikenteen ihmeitä

Liikenne on ihmeellinen asia. Aina vaan näperrellään siihen liittyvillä toisarvoisilla asioilla.

Jokaisessa trendikkäässä kylässä pitää olla ainakin kolme ympyrää ja neljä pattia. Mummoille ja vaareille on suunniteltu ylimääräisiä lääkärintarkastuksia ja ajokokeita. Mopoautojen kuskit tulisi saada autokouluun ja inssiajoon.

Kaikki sanktiot ja toimet kohdistetaan moottorivekottimella liikkuviin. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden törttöilyyn ei puutu kukaan. Mummot, vaarit ja mopoautojen kuskithan ovatkin liikenteen pahiksia, varsinaisia kaahareita.

Nopeusrajoituksia seurataan entistä tarkemmin. Pienestäkin ylityksestä rapsahtaa kohta sakko.

Tästä innostuneena Tiehallinto on ruvennut pudottelemaan teiden nopeuksia. Rajoitusmerkkejä pystytellään ihmeellisiin paikkoihin. Niiden perusteluja ei vaan ymmärrä kukaan.

Valtatie Honkolan risteyksestä Saarijärvelle on pudotettu 80:n tieksi. Miksi?

Vanha syherö Jyväskylästä Uuraisten kautta Saarijärvelle on sekin 80:n tie. Miksi?

Jyväskylä-Laukaa -väli on myös pudotettu 80:n tieksi. Kun mopot, polkupyörät ja rullaluistelijat vielä sotkivat seassa, se oli satasen tie. Nyt, kun he ovat siirtyneet kevyen liikenteen väylälle, tie pudotettiin 80:n tieksi. Miksi?

Todella rautaista luonnetta tarvitaan Pohjanmaan lakeuksillakin. Viivasuora tie häviää horisonttiin, peltojen yli näkee joka suuntaan silmän kantaman, ja yhtäkkiä tie onkin 80:n tie. Vain tosi mies tai nainen pystyy siellä köröttelemään 80:tä!

Tiehallinto on ollut keksivinään ratkaisun lisääntyneisiin nopeusrikkomuksiin: pudotetaan nopeutta. Kun kukaan ei ymmärrä, miksi, rikotaan niitä entistä enemmän. Ja taas pudotetaan nopeutta.

Järkeen meneviä perusteluja tähän nopeusrajoitusleikkiin todella kaivataan. Eikä viranomaisyhteistyökään pahaa tekisi. Jospa Tiehallinto joskus taipuisi sen verran, että edes kysyisi paikallisilta poliiseilta, mihin paikkoihin missäkin piirissä rajoitusmerkkejä ylipäätään on järkevää pystytellä.

Todelliset ongelmat tiedetään. Yli 80 prosenttia ihmisistä pelkää liikenteessä eniten rattijuoppoja. Mitä heille aiotaan tehdä? Pitäisikö jo tunnustaa, ettei nykyisillä sanktioilla ole merkitystä?

Mitä aiotaan tehdä nuorille kuskeille? Heitä kuolee suhteellisesti tolkuttoman paljon vieden kavereitaan ja sivullisia hautaan idioottimaisella ajollaan. Asennevammaan ei rajoituksilla ole mitään vaikutusta. Näille ongelmille ei konkreettisesti kuitenkaan tehdä mitään.

Hometta on kaupungin liikennesuunnittelunkin jauhopussissa. Vanhaa Vaajakoskentietä ollaan sumputtamassa. Sinne rakennetaan tolkuttomia korokkeita ja nopeusrajoitus ollaan tiettävästi pudottamassa 40:een. Halssilan asukasyhdistyksen vaatimuksestako?

Eikö kaupungin liikennesuunnitteluvirasto vastaakaan kaupungin sisäisen liikenteen sujuvuudesta kokonaisuudessaan? Enää en ihmettele miksi liikenne tökkii paikoin pahastikin. Kokonaisuus ei pysy kenenkään käsissä, jos kortteleiden täti- ja asukasyhdistysten vaatimukset huomioidaan. Sekametelisoppa on syntynyt.

JARMO JÄÄSKELÄINEN Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Joulu lähestyy ja valtakunnassa on kaikki hyvin

Lyhyet

Lyhyet

Yliopistokoulutus on yliarvostettua

Sesonki, jolloin työvoiman saanti alkaa olla entistä vaikeampaa

Euroviisut, tervemenoa

Mielipide: Jouluna siirretään kulttuuriperintöä – "On ihana elämys opettaa niksit jouluruuista seuraavalle polvelle"

Lähetystyö ei saa olla kirkkopolitiikan väline

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.