Liikenteen päästöjen nopeaan alentamiseen Suomessa on keinoja

Moni asiantuntijataho on esittänyt näkemyksiään siitä, miltä suomalainen liikenne tulevaisuudessa näyttää ja miten sen päästöt saadaan pienenemään.

Liian usein keskustelua kuitenkin käydään suppean keinovalikoiman kautta. Meidän tulisi kiinnittää huomiomme ensisijaisesti päästöjen vähentämiseen lähivuosina – ei vasta ensi vuosikymmenen aikana.

Päästöjen vähentämisessä lähdemme liikkeelle takamatkalta. Suomalaisen autokannan keski-ikä on 12 vuotta. Merkkejä kannan nopeasta nuorentumisesta ei ole tiedossa ilman reipasta politiikan suunnanmuutosta.

Vanha autokanta tarkoittaa saastuttavaa autokantaa: vuonna 2018 rekisteröityjen uusien autojen keskimääräiset päästöt olivat 117 g/km, kun Suomen kaikkien autojen keskipäästöt olivat 158 g/km.

Vanhan auton uusiminen on ympäristön kannalta järkevää siitäkin huolimatta, että uuden auton valmistaminen tuottaa päästöjä: auton elinkaaren aikaisista hiilidioksidipäästöistä valmistuksen osuus on vain 10–15 prosenttia.

Liikenteen päästöjen vähentämistä vaikeuttaa tällä hetkellä myös se, että joka neljäs ”uusista” autoistamme on itseasiassa vanha.

Viime vuonna Suomeen tuotiin ulkomailta ennätysmäiset 40 000 käytettyä autoa, joiden keskipäästöt olivat noin 170 g/km. Ulkomailla tehtyjen autokauppojen myötä Suomi menetti alv-tuloina yli 100 miljoonaa euroa. Vain kaikkein pienipäästöisimpien autojen hankintaa suosimalla olemme itse asiassa lisänneet suomalaisen liikenteen päästökuormaa tuontiautojen kautta.

Jos haluamme saada liikenteen päästöt alas jo tulevien vuosien aikana, autoverotuksen pitäisi suosia vähäpäästöisiä autoja – moottoriteknologiasta riippumatta.

Meidän tulisi muuttaa autoverotuksen painopiste hankinnasta käyttöön. Useassa Euroopan maassa myös työsuhdeautoilun verotus on viety muotoon, jossa houkuttelevin vaihtoehto on erittäin vähäpäästöinen auto. Tätä mallia soisi myös Suomen seuraavan hallituksen ajavan. Samalla piristäisimme käytettyjen pienipäästöisten autojen markkinoita 3–4 vuoden säteellä.

Jos haluamme saada liikenteen päästöt alas heti, meidän tulee tarttua myös nopeimpiin tapoihin päästöjen vähentämiseksi. Suurelle osalle suomalaisista sähkö- tai kaasuauto ei ole vielä relevantti valinta, mutta moni valitsisi mielellään selvästi nykyistä autoaan pienipäästöisemmän uuden polttomoottoriauton. Uuden diesel-auton pienhiukkaspäästöt on saatu ajettua lähes nollaan ja uusiutuvaa biodieseliä käyttämällä jäävät päästöt murto-osaan aikaisemmasta.

Auton hankkiminen on valtaosalle suomalaisista suuri investointi, jonka jäännösarvon tulisi olla ennakoitavissa.

Päättäjiemme olisi pystyttävä takaamaan, että uuden, vähäpäästöisen auton hankinta on suomalaiselle myös taloudellisesti turvallinen valinta. Diesel-kieltojen sijaan, jotka olisi helppo kiertää rekisteröimällä auto toiseen EU-maahan, meidän kannattaisi puhua vain ja ainoastaan päästöjen vähentämisestä ja valita tämän tavoitteen saavuttamiseksi nopeimmat ja toimivimmat keinot.

Johan Friman

toimitusjohtaja

K-Auto Oy

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Turvallisuus vaatii yhteistä tahtotilaa

Lyhyet

Lyhyet

Olisiko Teillä hetki aikaa puhua hiilinieluista?

Talouslukuja luettava oikein

Kotouttaminen sanana pitäisi kieltää

Johtaako torso laki hölmöilyyn?

Jyväskylän keskusta ei kaipaa korkeita taloja

Suomalainenkaan liha ei ole ekoteko

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.