Liikenteessä samat säännöt

Raimo O. Mutasen kirjoitus moottoripyöräilystä sisälsi väärää tietoa moottoripyöräilystä. Kirjoituksen ainut totuudenmukainen osuus oli se, että ylinopeuskameran kuvasta on mahdotonta tunnistaa moottoripyörää. Tuokin on mahdollista jos kyseessä on harvinaisempi pyörä, joita Suomessa ei ole montaa kappaletta.

Ensinnäkin moottoripyörän paikka on juuri keskiviivan tuntumassa. Autokoulun oppikirjassa (2004) kerrottiin, että moottoripyörällä ei missään nimessä saa ajaa tien oikeassa reunassa, sillä kääntyessään moottoripyörä tarvitsee yhtä paljon tilaa sivusuunnassa kuin autokin pyörän kallistumisen takia. Jos ajaa oikeassa reunassa ja kokematon autoilija lähtee ohitukseen samalla kaistalla kurvin kohdalla, motoristin pelivara on nollissa.

Kokemattomia autoilijoita tuntuu olevan netin palstat täynnä. Kaikkia yhdistää se, että he vaativat motoristeja ajamaan pientareella. Moottoripyörillä on samat säännöt ja samat oikeudet kuin autoilla. Muistan lukeneeni, että noin 50 prosenttia onnettomuuksista johtuu siitä, kun autot eivät huomioi pyöriä ja kolaroivat. Toinen puolikas johtuu törkeistä ylinopeuksista ym. piittaamattomuudesta liikenteessä.

Ja kolmas pointtisi ei taaskaan liity moottoripyöräilyyn vaan yleensäkin ihmisten käyttäytymiseen.

TIMO PELKONEN Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Metsiä älköön hävitettäkö

Miksi päättäjiä ei kiinnosta tieteellinen tieto metsistä?

Raskaussyrjintää on kunnissa yhä aivan liikaa

Pyöriä nuorille vai kuljetusapua vanhuksille?

Akkujen metallit kaupan

Kaupunkipyörät ovat osa ketterän kestävää liikkumista

Suomipop, pyörätuolit ja taksien kyydit

Valvonta on yhteistyötä

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.