Liikuntasuoritusten arviointi reiluksi kouluissa

Koululiikunta tuo mieleen erilaisia asioita, onnistumisia ja epäonnistumisia. Monesti harmia tuottavat erilaiset testit vatsalihasrutistuksista ja käsipainojen nostamisesta sukkulajuoksuun.

Stressaamista tulee testiin harjoittelun lisäksi tuloksista, sillä testien jälkeen kysellään: Mikä oli aikasi? Montako vatsalihasta teit? Tuloksesi?

Onneksi voi jättää vastaamatta, mutta itseä se masentaa, kun tiedossa on luokkakaverin erittäin hyvä suoritus.

Yleensä keskiverto-oppilasta paljon paremman tuloksen saanut on harrastanut koko ikänsä liikuntaa tai on muuten vain urheilullinen. Arviointi on kuitenkin samalla taulukolla.

Numero täytyisi antaa lähes kokonaan osallistumisesta ja käytöksestä, ei niinkään osaamisesta, tai vaihtoehtoisesti vain suoritettu / hylätty. Ehdotankin, että yläasteella valinnaiseksi liikunnan ottanut voisi vaikuttaa numeroonsa osallistumisella, koska selvästi tykkää liikkumisesta.

Osaamisesta numeron antamisen puolustajat voisivat perustella asiaa sillä, että kaikki voisivat harrastaa, mutta asia ei ole niin. Ihmiset ovat erilaisia, myös heidän taustansa. Ihmisten ruumiinrakenne on erilainen ja joissain perheissä ei ole rahaa mukavaan liikuntaharrastukseen – eikä kukaan halua liikkua epämiellyttävällä tavalla.

Toiset ihmiset eivät vain halua harrastaa liikuntaa, koska eivät pidä siitä ja liikkuvat vain pysyäkseen terveinä. Nuo ihmiset eivät välttämättä koskaan innostu liikunnasta, koska liikuntakokemukset ovat koululiikunnasta, jossa on lähes aina paljon parempia oppilaita. Itseluottamus ei pääse kasvamaan, kun näkee muiden vetelevän kympin suorituksia ja itse sitä enintään seiskan pintaa.

Miksi oppilaiden pitäisi mahtua liikunnassakin samaan muottiin? Tavoitteena voisi olla, että jokainen löytäisi koululiikunnasta mukavan liikuntamuodon ja liikunta toisi iloa.

Numeron antamiseen vaikuttavat myös arvostelutaulukot. Esimerkiksi 2010-luvulla on käytetty 1990-luvun taulukoita, jolloin ihmiset olivat eritasoisia ja erityyppisiä liikkujia ja paineetkin olivat erilaiset. Tuntuuko muistakin, että oppilailta vaaditaan liikaa?

Aurelia Leppänen

Tikkakosken koulu 8c

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Avoin kirjeeni kansanedustajille

Kansallisarkisto, sotiemme historian tutkimus ja SS-olettamukset

Lyhyet

Lyhyet

Metsiä älköön hävitettäkö

Miksi päättäjiä ei kiinnosta tieteellinen tieto metsistä?

Raskaussyrjintää on kunnissa yhä aivan liikaa

Pyöriä nuorille vai kuljetusapua vanhuksille?

Akkujen metallit kaupan

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.