Lisää kaaosta Jyväskylän keskustaan?

Jyväskylän polkupyöräilykeskustan liikenneturvallisuudesta olisi keskusteltava.

Jyväskylään on jo suunniteltu parkkitalo Kirkkopuiston alle. Onko tämä hanke jo haudattu? Ainakin siitä on nyt vaiettu.

Jos jo aloitettu kävelykadun laajennus etenee, se johtaa kaaokseen. Autot ja polkupyörät ja joukon jatkona myös linja-autot ja taksit suhaavat ristiin rastiin.

Voitteko kuvitella, että joku joutuu tekemään autollansa työtäänkin vielä 2010-luvulla kaupungin keskustassa? Miksi päättäjät haluavat sitä työnteon ilmapiiriä vahingoittaa?

Jyväskylän kaupunki jakaa vammaispalvelulain edellyttämiä asiointimatkoja vammaisille sekä vanhuksille, jotka yleensä haluavat asioida keskustassa. Heidän kuljettajansa törmäävät työssään usein hankaluuksiin ja vihaisiin katseisiin, kun autolla pitää tunkeutua ”pyhälle maalle” eli kävelykadulle. Mennyttä miestä minäkin olisin, ja moneen kertaan, jos katseella saisi tappaa.

Toimittaja Jorma Rahkonen puolsi aikanaan vahvasti polkupyöräilykeskustaa Jyväskylään. Kävelykadun laajennus palvelee kyllä kaikkia, siitä olen samaa mieltä, mutta kuten Rahkonenkin huomautti, ”hyviä läpiajoreittejä, joilla pyöräilijät ja jalankulkijat tai pyöräilijät ja autoilijat pystyisivät kulkemaan sovussa, ei keskustan ytimessä ole”.

Liikenneturvallisuuden näkövinkkelistä katson, että polkupyörä ei ole turvallinen ajopeli ajoradalla, varsinkaan jos on myös nautittu alkoholia – ja polkupyörän kanssa niin on tehty usein.

Timo Aalto

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Helppo ja hyvä teko

Hallituskolmikon tarjoamat vastaukset eivät vakuuta

Ystävien merkitys

Mikä kuntapäättäjiä oikein vaivaa?

Lyhyet 15.7.

Lyhyet 15.7.

Hyönteiskato voi iskeä ihmiskuntaan todella nopeasti

Rakkaan läheisen lähtö on aina iso muutos

Syrjäytyminen juurihoitoon

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.