Lisää markkinointi- ja vientikoulutusta

Jyväskylän Kesän avajaispäivänä pidetiin Agorassa perinteinen kutsuseminaari, jossa tällä kertaa pohdittiin mitä edellisestä lamasta voisi ottaa opiksi. Nokian johtoryhmään pitkään kuulunut ministeri Paavo Rantanen ehdotti yhdeksi konkreettiseksi toimenpiteksi vahvistaa markinoinnin ja viennin osaamista Suomessa.

Mielestäni Rantasen ehdotusta on syytä pohtia vakavasti ja ryhtyä konkreettisiin toimenpiteisiin.

Ilman markkinointia ja kansainvälistä vientiosaamista emme saa riittävästi tuotteitamme kaupaksi maailmalla.

Ruotsi, Tanska ja Norja ovat - Yhdysvalloista puhumattakaan - meitä näissä asioissa edellä.

Suomi on väestöltään prosentin kymmenys maailman väestöstä.

Meillä on siis periaatteessa jokaista suomalaista kohti noin tuhat asiakasta maailmalla. Mahdollisuuksia siis on, jos osataan tuottaa ja myydä maailmalla kiinnostavia tuotteita ja palveluja.

Markkinointi ja kansainvälinen kaupankäynti ovat vaikea aloja, eivätkä ne onnistu kaikilta.

Mielestäni eri oppilaitoksissa ja työyhteisöissä tulisi poimia markkinointiin luontevasti soveltuvat henkilöt räätälöityyn koulutukseen.

Ideaalinen pohja on laaja työkokemus tai jonkin alan, esimerkiksi teknikan alan perusopinnot, joita täydennetään markkinoinnin tiedoilla. Tällaista koulutusta on jo jossain määrin, mutta volyymi on liian pieni.

Yksi koulutuksen kohderyhmä voisivat olla tänne muuttaneet ulkolaiset.

Useilla tänne asettuneista on jo kotimaassa suoritettu peruskoultus, oman maansa ja sen kultuurin ja toimintatapojen tuntemus sekä useiden kielten hallinta.

Kansainvälisen markkinoinnin ja kaupankäynnin edistämiseksi tulisi analysoida systemaattisesti millaista osaamista esimerkiksi Keski-Suomessa asuvat ulkolaiset edustavat, ja kuinka paljon heillä olisi mahdollisuuksia osallistua täällä olevien yritysten tuotteiden markkinointiin.

Myyntityö olisi helpompaa, jos tukena olisi vientimaan kieltä hallitseva henkilö apuna.

On ilahduttavaa, että ensimmäiset Keski-Suomea markkinoivat ulkolaisten yrittäjien perustamat yritykset ovat jo syntyneet.

PEKKA NEITTAANMÄKI professori Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Onko Peukkula Jyväskylän oma tyyli?

Odotetaan nyt tuloksia ensin!

Lyhyet

Nova – kallis kulissi?

Suomessa pankki voittaa aina

Mäntykankaan portilla. Kuva: Maila Pirkkalainen

Pensasmustikan ilotulitus. Kuva: Irma Lahtela

Varisevat lehdet. Kuva: Olli Oksanen

Lyhyet

Vastuullista talouspolitiikkaa?

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.