Lukematta ei opi?

Kerrotaan arvostamani ruotsin lehtorin usein virkkoneen lukiolaisilleen: "Lukemalla oppii, lukematta ei opi". Uskon hänen tarkoittaneen, että lukematta ei opi vieraita kieliä, ainakaan hyvin. Oikeassahan hän siinä oli, mutta yleisemmin elämässä kyllä opitaan myös näkemällä, kokemalla, hakemalla, tekemällä ja vielä muutoinkin. Elämän ja työtehtävienkin hallinnassa tarvitaan tärkeän kirjaviisauden ohella myös käsityön taitoja, luovaa suunnittelua, asioiden järjestelyä, toiminnan johtamista ja ihmissuhteiden vaalimista.

Nekin ovat yleissivistystä, jota jokainen tarvitsee ja jota koulunkin pitää opettaa - kullekin hänen taipumustensa mukaan. Sen vuoksi nuorten koulutuksessa tarvitaan joustavuutta; vähemmän pakollisia oppisisältöjä ja enemmän valinnaisuutta. Siihen suuntaan mentiinkin vuoden 1994 opetussuunnitelmissa, joiden mukaan opiskelleet pärjäsivät kansainvälisessä Pisa-vertailussa erittäin hyvin. Mutta vuonna 2004 yhteisiä oppisisältöjä taas lisättiin ja valinnaisuutta vähennettiin, esim. yläasteella noin 22 prosentista noin 14 prosenttiin. Iskiköhän ahneus ja tuleekohan sille likainen loppu? Hiipuuko innostus, heikkeneekö menestys?

Kotkassa 1980-luvulla tehdyn kyselyn mukaan toisen asteen opiskelijoista noin kolmannes oli teoreettisiin, kolmannes käytännöllisiin ja kolmannes yhtä lailla molempiin opintoihin suuntautunut. Ammatillisten ja lukio-opintojen oheen onkin tullut mahdollisuus yhdistelmätutkintojen suorittamiseen. Hyvä niin, mutta se ei riitä: Esimerkiksi lukiolaiset eivät käytännössä juurikaan voi suorittaa yhdistelmätutkintoja tai poimia kursseja ammatilliselta puolelta. Onko se osasyynä lukio-opiskelijoiden vähenemiseen ja lukioiden kuihtumiseen?

Keski-Suomen kunnat näyttävät harkitsevan lukiokoulutuksen antamista ammatillisen koulutuksen kuntayhtymän hoitoon. Se on mielenkiintoinen hallinnollis-taloudellinen aloite, mutta ei ilman muuta paranna opiskelun mahdollisuuksia tai tuloksia. Opetussuunnitelmat ja opintotarjonta kaipaavat vielä monipuolistamista ja yksilökohtaisten valinnan mahdollisuuksien lisäämistä, jota on tehtykin. Olennaista on oppilaitosten yhteistyö.

KAUKO ROIKOLA eläkkeelle jäänyt opetuspäällikkö Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.