Lukioiden ja yliopistojen yhteistyötä kehitettävä

Lukiolaiset ovat aloittaneet lukuvuotensa. Lukio on yksi tärkeä vaihe elämässä ja yleissivistyksen lisäksi lukioissa orientoidutaan koulun jälkeisiin opintoihin.

On luonnollista, että 15-18-vuoden iässä vain harvalla on selkeä kuva tulevista työtehtävistä, joiden pohjalta voisi suunnitella tarkkaan opintonsa. Nykymaailmassa työelämän muutokset ovat nopeita ja urasuunnittelu on vaikeata. Työuran aikana työtehtävät muuttuvat ja uudelleenkouluttautumista tapahtuu eri elämän vaiheissa.

Opiskelustrategiana tulisikin olla eteneminen asteittain niin, että tulevaisuuden mahdollisuuksista suljetaan pois mahdollisimman vähän.

Opintosuunnittelussa ja motivoinnissa on paljon parannettavaa.

Ammatillisissa opinnoissa on tehty Keski-Suomessa valtakunnallisestikin uraauurtavaa työtä ja siitä olisi otettava oppia myös lukioiden yliopistoyhteistyön kehittämisessä.

Ammattiopistoon on tuotu lukio-opintoja ja joidenkin lukioiden ohjelmiin on liitetty mahdollisuus ammatillisiin perusopintoihin.

Perinteisen yo-tutkinnon sijasta opiskelijat ovat suorittaneet esimerkiksi yo-asentaja-, yo-merkonomi-, yo-rakennus-, yo-metalli-, yo-koneistaja-, yo-lähihoitaja -kaksoistutkinnot. Ammattiopistossa on kehitetty myös ammattistartti- ja yrittäjyyskoulutusta, kansainvälisyysvalmennusta sekä ammatillista huippuvalmennusta. Koulutuksen suosion kasvu ja saadut kansalliset ja kansainväliset tunnustukset ja palkinnot ovat todiste erinomaisesta onnistumisesta.

Yliopistoissa on totuttu luottamaan ylioppilaskirjoitusten ja pääsykokeiden seulomaan opiskelija-ainekseen. Tämänkin syksyn opiskelijavalinnat osoittavat, ettei systeemi toimi. Opiskelupaikkoja jäi täyttämättä esimerkiksi monilla tärkeillä luonnontieteen aloilla, joissa työpaikan saaminen olisi 100 prosenttisen varmaa.

Samalla tuhannet opiskelijat jäivät ilman opiskelupaikkaa ja odottelevat turhautuneina vuoden päästä mahdollisesti avautuvaa opiskelupaikkaa.

Yliopistoilla ei ole vielä lukioiden suuntaan systemaattista yhteistyökanavaa ja lukiolaisten tiedot yliopisto-opinnoista sekä niiden edellyttämistä lukio-opinnoista ovat yleensä varsin vähäiset.

Lukioiden vastuun oppilaistaan ei pitäisi päättyä yo-kirjoituksiin vaan vasta silloin, kun jatko-opintopaikka on löytynyt.

Mielestäni lukio-opintoihin ja soveltuvin osin jo peruskoulun yläasteen opintoihin olisi liitettävä kurssijaksoja, joissa paneudutaan akateemisen tutkinnon tarjoamiin työmahdollisuuksiin ja niitä edeltäviin yliopisto-opintoihin. Tällöin koululaiselle avautuisi, miksi esimerkiksi luonnontieteet, kielet, ainekirjoitus- ja esiintymistaito ovat tärkeitä.

Lukioyhteistyöstä on saatu hyviä kokemuksia. Esimerkkinä on tietotekniikan laitoksen, avoimen yliopiston ja keskisuomalaisten koulujen yhteishanke, jossa tarjotaan lukiolaisille mahdollisuus suorittaa tietotekniikan approbatur-opintoja.

PEKKA NEITTAANMÄKI professori Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Punamultabudjetti kasvattaa ostovoimaa

Vastuu ja politiikka

Todistusvalinta ei vanhoja ylioppilaita muistele

Halpatyö kelpaa – ja silti sitä voi surutta moittia

Muutetaan maailmaa!

Lyhyet

Lyhyet

Uusi sairaala Nova raiteilleen

Ilmastonmuutos saadaan vielä kuriin yhteisvoimin

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.