Luokkakoko ei ratkaise kaikkea

Jatkuva keskustelu luokkien koosta tuntuu olevan tärkeimpiä koulukeskustelun aiheita. Tilannetta sekoittaa tietenkin se, että pieniä kouluja pyritään lakkauttamaan säästösyistä ja toisaalla säästöjä toivotaan isojen yksiköiden suuremmista oppilasmääristä.

Onko sittenkään luokan oppilasmäärä ratkaiseva vai ovatko nykyisten kouluongelmien syyt paljon syvemmällä?

Ovatko nykyoppilaat erilaisia vai ovatko jopa paremman koulutuksen saaneet opettajat muuten voimattomia, kun eivät saa aikaan riittävää kuria ja opetusrauhaa luokissa tai annetaanko heille siihen edes tarvittavia mahdollisuuksia?

Toisaalta miten"vanhaan hyvään aikaan" syntyivät 30-40 oppilaan koululuokissa nykyisen hyvinvointivaltion aikaansaajat.

Miksi nykyisin vain muutamat ns. vapaan kasvatuksen ja ilmaisuvapauden saaneet nuoret voivat häiriköidä tai jopa "haistatella"opettajille ja näin estää muidenkin opetusta? He tietysti pyrkivät saamaan kaipaamaansa huomiota sekä etsimään hyväksyntää omalle olemassaololleen ja yksinäisyydelleen edes kaveripiirissä.

Miksi näin ja miksi psyykkiset ongelmat, masennus, huostaanotot, alkoholin ja huumeiden käyttö, koulukiusaaminen, väkivallanteot ym. ovat lisääntyneet nuorison keskuudessa?

Syitä voidaan hakea monelta taholta, mutta onko osin takana myös kaupallisen median ja "muodin" luomat väärät mielikuvat ja pyrkimys ohjata nuorisoa matkimaan aikuisten maailmaa etuajassa?

Aikaa ei jää enää lapsuudelle.

Häiriökäyttäytymistä aiheuttaa pahoinvointi perheissä ja kaveripiireistä saatu huono esimerkki. Lasten eläminen turvattomassa avioriitojen rikkomassa pelonsekaisessa ympäristössä pahentaa kouluhäiritsijän itsetunto-ongelmia.

Turvalliset rajat lasten käyttäytymiselle tulee asettaa jo kotiympäristössä aikuisten ja tarvittaessa yhteiskunnan toimesta niin, että lapset eivät joudu niitä itse asettamaan ja kokeilemaan liian aikaisessa psyykkisen kehityksen vaiheessa.

Lapsen tehtävä ei suinkaan ole asettaa rajoja vaikkapa omille vanhemmilleen.

Eläinkunnassakin emot asettavat turvalliset rajat pennuilleen, ei vahingoittaakseen vaan suojellakseen uutta elämää.

Oman ongelmansa ja rajoituksensa koulujen luokkakokoihin ainakin pääkaupunkiseudulla näyttää tuovan monikulttuurisuuden lisääntyminen, mutta tuskin kuitenkaan käytöshäiriöiden muodossa, koska usein näissä kulttuureissa vanhempien kunnioitus on jo itsestään selvää.

Ongelmien syyt luokissa eivät siis ole itse oppilaat, vaan ns. "hyvinvoinnin" ja elintasokilpailun aiheuttamat muutokset yhteiskunnassa sekä hyvien tapojen opetuksen unohtaminen nykyajan rajattomissa perheyhteisöissä.

Vaikka kuinka elämme niin sanotussa vapaassa demokratiassa ei tule unohtaa tiettyjen tarpeellisten auktoriteettien olemassaoloa ja niiden kunnioitusta myös lasten kasvatuksessa.

Häiriköiden ja eristäytyvien lasten ongelmia luokkakoko ei ratkaise, vaan niihin tulisi puuttua ajoissa. Koulupsykologin virat saattaisivat maksaa itsensä takaisin.

VEIKKO AVIKAINEN Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Rinteen pikavippibudjetti kurittaa ahkeraa keskiluokkaa

Hyvinvoivat vanhemmat ovat hyvinvoivien lapsien voimavara

Tuntuu hyvältä, kun voi parantaa ihmisten arkea

Oikeaa isänmaallisuutta globaalissa maailmassa

Lyhyet

Lyhyet

Kesätyöseteli kaikille päättöluokkalaisille!

Ennätyksiä ilman lapinlisää

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.