Maakuntauudistuksessa eroon myös terveyskeskusmaksuista

Hallituksen esittämä asiakasmaksulainsäädännön ajantasaistaminen, selkeyttäminen, tarkentaminen ja yhdenmukaistaminen ovat kaikki kannatettavia asioita.

Toivotan myös tervetulleeksi ehdotukset maksukaton piiriin kuuluvien palveluiden laajentamisesta sekä sairaanhoidon palveluiden maksuttomuudesta alle 18-vuotiaille.

Hallituksen esityksen epäkohta on siinä, että jatkossa terveyskeskuksen lääkärin ja sairaanhoitajan vastaanotosta peritään aina maksu. Tällä hetkellä tältä epäkohdalta suojaa se, että terveyskeskusmaksuja peritään vain kolmelta käynniltä kalenterivuodelta tai yhdellä vuosimaksulla.

Näiden niin sanottujen välikattojen poistaminen on vastoin hallituksen esityksen tavoitetta eli sitä, että maksut olisivat kohtuullisia eivätkä estäisi tarpeellisten sote-palveluiden käyttöä. Isoin ongelma kokonaisuuden kannalta muodostuu siitä, että maakunnilla ei ole verotusoikeutta ja valtio rahoittaa pääasiassa niiden toiminnan.

Valtio pyrkii mekaanisen budjettileikkurin kautta hillitsemään maakuntien menoja tilanteessa, jossa väestön ikääntyminen sekä järjestelmämuutos nostavat kustannuksia. Yhtälö johtaa rakenteelliseen budjettivajeeseen. Se puolestaan aiheuttaa sen, että maakunnat mitä luultavimmin asettavat asiakasmaksut lainsäädännön sallimalle ylätasolle ja asiakassetelien ja henkilökohtaisen budjetin arvo jää hyvin pieneksi.

Jos paljon sairastavat, ikäihmiset sekä työterveyshuollon ulkopuolella olevat pienituloiset joutuvat maksamaan jokaisesta terveyskeskuslääkärillä tai sairaanhoitajalla käynnistä 683 euron maksukattoon asti, miten terveys- ja hyvinvointierojen kaventaminen onnistuu ja miten maksujen kohtuullisuus toteutuu?

Välikattojen poistamisen pyrkimyksenä on rajoittaa ihmisten palveluiden käyttöä, vaikka oikea-aikainen ja hyvä hoito on sekä kansanterveyden ja kansantalouden ystävä.

Terveyskeskuslääkärien ja sairaanhoitajien käyntimaksujen tuotto on ollut valtakunnallisesti parhaan arvion mukaan noin 90 miljoonaa euroa vuodessa. Julkisen talouden vaikutusten arvioimiseksi tuosta summasta täytyy kuitenkin vähentää kaikki hallinnolliset laskutuskustannukset sekä toimeentulotuen kautta tehdyt maksatukset. On myös surullista ja väärin, että Suomessa vuonna 2017 peräti 66 000 asiakasmaksua päätyi ulosottoon.

Mielestäni maakuntien ylläpitämien terveyskeskusten lääkäri- ja sairaanhoitajapalveluiden maksuista tulee luopua. Sen lisäksi 683 euron asiakaspalvelukatto, 605,13 euron lääkekatto sekä 300 euron matkakatto (yhteensä 1588,13 euroa) tulisi yhdistää yhdeksi euromääräiseksi maksukatoksi, joka olisi yhden kuukauden takuueläkkeen suuruinen eli 775 euroa.

Tämä tarkoittaa siis sitä, että kun ihmisen asiakaspalveluihin, lääkkeisiin ja matkoihin yhteensä käytetyt eurot ylittävät 775 euron vuotuisen rajan, niistä ei enää perittäisi maksua.

Maakuntien laajemmat väestöpohjat mahdollistavat sekä terveyskeskusmaksuista luopumisen sekä maksukattojen yhdistämisen, jos valtio ei aja maakuntia rahoituskriisiin.

Touko Aalto

kansanedustaja (vihr.)

kaupunginvaltuutettu

Jyväskylä

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Päijänteen korkeutta ei pidä säännöstellä

Teemoitus lyö tiukat länget taiteilijalle

Kirurgiaa vain keskussairaalassa?

Hallitus ajoi TYP-palvelut alas tuomatta mitään uutta tilalle

Lyhyet

Pelisilmä petti nyt pahasti

Toisten hyväksikäyttö on aina tuomittavaa

Lyhyet

Oikea usko oli säälimätöntä vallankäyttöä

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.