Maantiestön kunnosta päättäville

Teidän olisi tarpeellista tutustua Suomen teihin muutoinkin, kuin virtuaalisesti pöytienne takaa. Liikkua talvella tarkastamassa, mikä kunkin tien todellinen ajokunto on Teidän määrittämienne luokitusten ja määrärahojen mukaan. Ymmärrän kyllä, että budjetit ahdistavat ja päätöksiänne rajaavat, eikä ilmojen haltijakaan aina tilannetta helpota.

Miksi tällaisia kirjoittelen?

Ajoimme äskettäin Jyväskylän suuntaan auraamattomalta vaikuttanutta Hankasalmi-Konnevesi tietä pitäjän pohjoispäästä 69-tielle. Siitä edelleen Suolahden suuntaan, jossa oli kohtalainen talvikunto, muuttui tie toisen Suolahden liittymän jälkeen jopa erinomaiseksi. Tiellä oli myös aurakalustoa. Nelostiekin oli kohtuullisessa talvikunnossa, joskin pöllyävä lumi antoi oman lisänsä.

Sama kaava oli takaisin tullessa. Nelostien–Suolahden välillä oltiin auraamassa, mutta pätkä Hankasalmen liittymään saakka näytti auraamattomammalta.

Hankasalmi–Konnevesi-tien kunto olikin sitten sitä luokkaa, että henkilöauto peräkärryineen oli jumiutua rinteisiin, eikä kyse ollut auton tehon puutteesta, kuorman suuruudesta tai kuskin taitamattomuudesta. Ajouraa oli vähän keskellä tietä, reunojen näkymisestä ei ollut hajuakaan. Vaikutti ilmiselvältä, ettei aurauskalusto ollut iltapäivään mennessäkään saanut mitään parannusta tien luokattomaan kuntoon.

En käsitä, kuinka ammattiliikenne pystyy leipäänsä tienaamaan joutuessaan talvisin liikennöimään 69-tieltä Saarikankaan risteykseen saakka, jossa talvisen tien kunto paranee.

Kyseinen tiepätkä on kuitenkin raskaan ajoneuvoliikenteen valtaväyliä mm. puutavaraliikenteestä ja tehtaiden, sekä sahojen sijainneista johtuen.

Rekka ja henkilöauto juuri ja juuri sopivat kunnialla kohtaamaan. Kuinka siinä kaksi rekkaa ohittaa turvallisesti?

Talviset maantiet ovat viime vuosina olleet 1960-luvun puolenvälin teitä huonommassa kunnossa – ainakin täällä pitäjämme pohjoispäässä.

En ymmärrä, kuinka jonkun toisen alueen teillä liikkuvien ihmisten henki asetetaan halpa-arvoisemmaksi kuin toisten.

On ainoastaan ajan kysymys, koska tämän alueen talvisilla teillä tulee kuolonkolareita.

Syy ei ole teiden huoltajien, vaan riittämättömien määrärahojen ja siitä seuraavan alueellisen eriarvoisuuden.

Olisi korkea aika tehdä jotain ennen viikatemiestä.

ANJA MATILAINEN

Hankasalmi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Avoin kirjeeni kansanedustajille

Kansallisarkisto, sotiemme historian tutkimus ja SS-olettamukset

Lyhyet

Lyhyet

Metsiä älköön hävitettäkö

Miksi päättäjiä ei kiinnosta tieteellinen tieto metsistä?

Raskaussyrjintää on kunnissa yhä aivan liikaa

Pyöriä nuorille vai kuljetusapua vanhuksille?

Akkujen metallit kaupan

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.