Maksaisivat edes kunnon taksoja

Hehkutetaan lähes varmoista työpaikoista metsäkoneen kuljettajana Äänekosken biotuotetehtaan käynnistyessä (Ksml 14.2.). Myös kuljetusalan hyviin työllisyysnäkymiin viitattiin mutta ei kasvavaan orjakastiin. Kuljettajat pärjäävät taloudellisesti varsin hyvin, mutta metsäkone- ja kuljetusyrittäjät joko unohdetaan tai heistä tietoisesti vaietaan.

Seurasin 60-luvun alussa kotopitäjässäni Satakunnassa erästä autoilijaa, jolla oli perävaunuton 10-pyöräinen Jyry 13 tonnin telillä. Se auto liikkui vuorokaudet ympäri, kolme miestä yö- ja kolme miestä päivätuurissa ja elätti silloin isännän ja viisi muuta miestä, mm. omaa isä-vainaata monena talvena.

Pitäjässä oli lisäksi useita muita kaksiakselisilla autoilla puuta ajavia yrittäjiä. Sahojen ja tehtaiden kannatti maksaa siitä, että puu liikkui.

Nyt puuta menee 9-akselisessa yhdistelmässä vähintään kolminkertainen määrä yhdessä kuormassa, mutta kuinka monta miestä yksi yhdistelmä elättää? Tuntemani autoilija muisteli, kuinka oli ostanut 40-luvun lopulla Normandian maihinnousun jälkeen Suomeen kulkeutuneen GMC:n, johon kylläkin pystyi lastaamaan puuta huomattavasti enemmän kuin ”Multian kempsuun”. Sanoi, että auto tuli maksetuksi alle vuodessa.

Viime aikoina ei liene ihan tavatonta se, että uusi auto on ajettu loppuun ennen kuin siihen otettu velka on kuitattu.

En tunne metsäkonealaa, mutta uskon metsäkoneyrittäjien kuuluvan samaan orjakastiin kuin kuljetusyrittäjienkin. Ei voi välttyä vertailulta Vankileirien saaristoon, missä yksilöstä otettiin kaikki hyöty irti niin, että tavallisesti kuolema tuli ennen tuomion päättymistä.

Yrittäjäorjuuteen ajaudutaan kylläkin vapaaehtoisesti, sinnitellään elämän parhaat vuodet terveyden kustannuksella. Pöytien takana ja ministeriaitiossa ilmeisesti ajatellaan, että puunajo on helppoa – sen kun auto laaniin, puut kyytiin ja tehtaalle.

Yrittäjässä on monta nänniä, joista jokainen mahdollinen taho yrittää mahdollisimman paljon lutkuttaa. Radikaalisti 50 vuodessa muuttunut kustannusrakenne mahdollistaa tämän. Kun puun tai hakkeen ajossa toinen sivu ajetaan tyhjänä, polttoainekulut ja kuljettajan palkka sivukuluineen vievät päältä kaksi kolmannesta reissun tuotosta.

Raimo Viertola

Jyväskylä, Korpilahti

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Mustamaalaus ei hyödytä Uuraisia

Palautussopimusten puute on ongelma

Sateenkaariliike vahingoittaa

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Tietoisuuden lisääminen kieli­mahdollisuuksista ei tapahdu hetkessä

Edullisempaa parkkitilaa kaasu- ja sähköautoille

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.