Maltti on valttia myös sotessa

Perustuslakivaliokunta kuvasi 19.2. hallituksen sote-esityksen tyrmänneessä lausunnossaan kolme erilaista mallia, joiden pohjalta sote-uudistusta voitaisiin selvittää vietäväksi eteenpäin.

Ensimmäisessä mallissa valta sote-palveluiden järjestämisestä, rahoittamisesta ja tuottamisesta on suorilla vaaleilla valitulla sote-alueella (15–19 maakuntaa), jolla on veronkanto-oikeus. Toisessa mallissa valta sote-palveluiden järjestämisestä ja tuottamisesta on kuntien muodostamilla ja rahoittamilla (15–19 maakuntaa) kuntayhtymillä. Kolmannessa mallissa valta sote-palveluiden järjestämisestä, rahoittamisesta ja tuottamisesta annetaan valtiolle.

Koska puolueiden pyrkimyksenä oli saada sote-laki valmiiksi tämän eduskuntakauden aikana, käytännössä sosiaali- ja terveysvaliokunnan valmisteltavaksi jäi vain niin kutsuttu yksitasoinen kuntayhtymä. Yksitasoisen kuntayhtymän esimerkkinä toimii Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksote.

Perustuslakivaliokunta edellytti lausunnossaan sitä, että yksitasoisen kuntayhtymän toteuttamistapa ei saisi olla kansanvaltaisuusperiaatteen tai rahoitusperiaatteen vastainen.

Kun sosiaali- ja terveysvaliokunta antaa esityksensä perustuslakivaliokunnan arvioitavaksi, tulee perustuslakivaliokunnan arvioinnin pohjaksi olla tieto alueiden koosta, kuntayhtymän tehtävien ja toimivaltaisuuksien kokonaisuudesta, rahoitusjärjestelyistä, valtion, kuntien ja kuntayhtymien välisestä vastuunjaosta sekä kuntayhtymän ylimmän päättävän elimen kokoonpanosta, valintatavasta ja päätöksentekomenettelystä.

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan esitys tulee kaatumaan yllä mainittuihin rahoitusjärjestely- sekä vastuunjakokysymyksiin, jos perustuslakivaliokunta ei muuta viikon sisällä omia kantojaan. Lisäksi kuntien asianmukaisen kuulemiskierroksen väliin jättäminen tekee esitetystä etenemistavasta mahdottoman hyväksyä.

Vaikka itse kannatan eniten maakuntamallia, jossa on suorat vaalit ja verotusoikeus, haluan nähdä kaikista kolmesta mallista asiantuntijoiden ja kuntien mielipiteet sekä asianmukaisesti valmistellut laskelmat ja vaikutustenarvioinnit. Muuten aiheutamme vain lisää hämminkiä ja ristiriitoja, joiden käsitteleminen mutkistaa itse lainvalmistelua entisestään.

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan onkin syytä siirtää asian jatkokäsittelystä pohtiminen puolueiden puheenjohtajille. Puolueiden puheenjohtajien olisi syytä kertoa kunnille uudistuksen isosta linjasta, joka sitten valmistellaan seuraavalla vaalikaudella parlamentaarisesti ja asianmukaisesti yhdessä sosiaali- ja terveyspalveluiden rahoitus- ja valtionosuusuudistuksen kanssa.

Touko Aalto

Vihreiden varapuheenjohtaja

kaupunginvaltuutettu

maakuntahallituksen jäsen

kansanedustajaehdokas

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Mutkat suoriksi ja valtio käräjille

Suomi on konkurssissa

Perämäen teksti avasi silmät

Lyhyet: Omaistani nimiteltiin ”tirlittaniksi"

Mielipide: Pitääkö Jyväskylän maksaa Etelä-Suomen ratasuunnittelua?

Mielipide: ETK pelottelee taas

Mielipide: Myös luonnon eläinten elämä on tärkeä ja arvokas

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.