Matematiikka liian haastavaa nuorille

Mielestäni varsinkin yläasteella matematiikassa on aivan liikaa turhia asioita, joita opiskellaan.

Olen kysellyt erilaisilta ihmisiltä, ovatko he tarvinneet matikan potenssin potenssia tai ympyrän pinta-alaa.

Vastaus on yleensä ollut ei – mikäli he eivät ole olleet alalla, jossa tarvitsee tämänkaltaista matematiikkaa. Tämä herättää kysymyksen, miksi näitä asioita opiskellaan.

Aiheet ovat aivan liian vaikeita ja epäselviä. Näiden turhien aiheiden sijaan voisimme opetella soveltamaan asioita, joita oikeasti tarvitsee.

Yleensä heti kokeiden jälkeen asiat unohtuvat, jos niitä edes on oppinut. Se kuluttaa aikaa muusta opiskelusta ja oppimisesta. Näiden vaikeiden aiheiden sijaan voisimme syventää koulussa asioita, joita moni haastattelemani henkilö on tarvinnut.

Näitä aiheita ovat esimerkiksi prosentti-, kerto-, jako-, vähennys- ja pluslaskut.

Ymmärrän, että joissain ammateissa tarvitsee vaikeampaa matikkaa, mutta miksi näitä monimutkaisia laskuja ei opetella jatko-opinnoissa?

Yläasteikäisiltä nuorilta odotetaan aivan liikaa matematiikan suhteen. Meidän odotetaan opiskelevan sellaisia asioita, joita ei oikeastaan kukaan meistä tule koskaan tarvitsemaan.

Matematiikasta on tehty aivan liian vaikeaa ja opiskelemme niin paljon samankaltaisia aiheita, että niitä ei enää erota toisistaan.

Esimerkiksi nyt olemme harjoitelleet matematiikassa potenssilaskuja.

Meidän pitäisi osata niin paljon eri asioita potenssista, etten erota niitä enää toisistaan.

Itselleni nykyiset matematiikan aiheet ovat aivan liian vaikeita ja se tuottaa paljon paineita, kun pitäisi ymmärtää ja opiskella jotain niin monimutkaista.

Uskon, etten ole ainoa, joka kamppailee näiden ongelmien kanssa.

Mielestäni nyt täytyisi miettiä hyvin tarkasti, mitä matematiikan laskutoimituksia nuoret oikeasti tarvitsevat elämässään ja mitä eivät.

Vilma Eskelinen

Tikkakosken koulu 8C

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.