Mielipide: Häiritsevä ajomelu varsinkin öisin on vakava terveyshaitta

Mopoilijat ovat eri tavoin nousseet Jyväskylässä kielteiseen mediajulkisuuteen. Mopomiitit ovat vain jäävuoren huippu. Mopoikäisten ajokulttuuri on muuttunut viime vuosina.

On väitetty, että aina nuoret ovat ajamalla rellestäneet. Toisaalta totta, toisaalta ei.

 

Olen seurannut ilmiötä sekä työn että harrastuksen näkökulmasta. Olen ajanut kaksipyöräisillä yli 40 vuotta ja satojatuhansia kilometrejä, vetänyt moottorikerhoja ja työpajoja nuorille sekä toiminut neljännesvuosisadan moottoripyöräkouluttajana.

Joiltakin osin ilmiö on toki sama. Mopoiässä joillekin tulee kova tarve ärsyttää aikuisia, erityisesti kukkahattutätioletettuja. Useimmilla se menee ohi, kun kasvetaan aikuisiksi. Kaikilla ei koskaan.

Tauti menee ohi sitä nopeammin, mitä aikuismaisemmin aikuiset käyttäytyvät.

Toisaalta nykyään ilmiöön liittyy uusia elementtejä. Kännykkäkamerat ja sometus mahdollistavat kuvaamisen ja jakamisen, jolla haetaan kaverien suosiota. Tekniikan kehittyminen mahdollistaa myös ajopelien virittämisen ja ajamisen eri tavalla kuin ennen.

Kokonaiskuvaa muuttaa myös yhteiskunnan individualisoituminen, mikä ilmenee lisääntyvänä itsekeskeisyytenä ja muista piittaamattomana käytöksenä.

Mopojen ja moottoripyörien äänekäs ajo on koettu häiritseväksi erityisesti yöllä. Ongelma on noussut vahvasti esille jyväskyläläisessä asukkaiden Facebook-ryhmässä.

 

Tutkimusten mukaan liikennemelu on yksi suurimmista terveyshaittojen aiheuttajista Suomessa. Se aiheuttaa varsinkin uni- ja keskittymishäiriöitä. Jos yöuni ei ole palauttavaa, olo on väsynyt ja ärtynyt.

Melu aiheuttaa terveyshaittoja, vaikka ihminen ei kokisi sitä häiritseväksi tai heräisi siihen. Väsymys lisää tapaturmariskiä ja heikentää työtehoa. Pitkäaikaisia vaikutuksia ovat sydän- ja verisuonisairaudet.

Äänen häiritsevyyteen vaikuttaa keskiäänitaso: mitä hiljaisempaa on, sen enemmän äänilähde häiritsee. Siksi yölliset mopoparvet heikentävät paljon asukkaiden hyvinvointia.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimuksen perusteella voi arvioida, että yöllinen ajomelu haittaa merkittävästi kymmenien tuhansien ihmisten elämää Jyväskylän kokoisessa kaupungissa.

 

Suomalainen poliisi tekee hyvää työtä. Poliisi ymmärtää, että ei kannata provosoitua, vaikka provosoidaan.

Valvontakäytäntö on kuitenkin varsin sallivaa ajomelun osalta.

Mittauksia tehdään vähän. Niissä on ollut tapana lisätä 5 dB valmistajan tyyppikilven arvoon, minkä lisäksi sallitaan 3 dB:n poikkeama.

Trafin mukaan kolmannes liikennevirrasta poimituista moottoripyöristä on ollut näidenkin kriteerien perusteella liian äänekkäitä. Kun asteikon logaritmisuus huomioidaan, todellinen äänenpaine voi olla moninkertainen ajoneuvon tyyppihyväksyttyyn arvoon verrattuna.

Ajomelun haitat ovat yhteiskunnallisesti niin merkittäviä, että on syytä alentaa puuttumiskynnystä ja sallittua äänenpaineen tasoa. Ei vain mopojen ja moottoripyörien, vaan kaikkien ajoneuvojen osalta ja kaikkina vuorokauden aikoina. Erityisesti on löydettävä keinoja puuttua häiritsevään ajamiseen yöllä.

Hannu Heikkinen
Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Mielipide: Onko opittu mitään koronan toista aaltoa varten?

Mielipide: Kortin uudistus on ollut tarpeen

Mielipide: Isännöitsijällä on oikeus vaatia kopio perukirjasta

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Mielipide: Kaukolämmön kilpailukyvystä huolehdittava

Mielipide: Liikenteeseen saatava ennakoivaa silmäpeliä

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.