Mielipide: Perustuslaki ja oppivelvollisuus

Emeritus ammattikoulun rehtori Pentti Niekka kysyi mielipidekirjoituksessaan ”voidaanko nuori uus-oppivelvollinen pakottaa lähtemään hitsaaja-koulutukseen, jos hän on halunnut kampaajaksi tai lähihoitajaksi?” (27.5.). Erinomainen kysymys.

Perustuslain 16§ määrittelee kansalaistemme sivistykselliset oikeudet kolmessa momentissa: 1) Jokaisella on oikeus maksuttomaan perusopetukseen. Oppivelvollisuudesta säädetään lailla.

2)Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle yhtäläinen mahdollisuus saada kykyjensä ja erityisten tarpeidensa mukaisesti myös muuta kuin perusopetusta sekä kehittää itseään varattomuuden sitä estämättä.

3) Tieteen, taiteen ja ylimmän opetuksen vapaus on turvattu.

Oppivelvollisuuden laajentaminen kattamaan toisen asteen koulutuksen tarkoittaa, että se tulkitaan osaksi 1 momenttia, joka nyt kattaa vain peruskoulun. Siten vastaavat tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden kriteerit pätevät myös toisen asteen opiskelijoihin.

Tämä tarkoittaa, että opiskelijoiden tulee voida itse rakentaa opinpolkunsa. Pakkovalintoja ei voi olla. Opiskelijoita tulee myös arvioida yhtäläisin perustein. Lisäksi kaikille tutkinnon suorittaneilla on oikeus ja kelpoisuus hakeutua korkea-asteen koulutukseen niin halutessaan.

Lukio- ja ammatilliset opinnot eivät siten sulje toisiaan pois vaan opiskelija voi rakentaa opinpolkunsa kaikesta siitä opintotarjonnasta, jota lukiot ja ammatilliset oppilaitokset tarjoavat oman tulevaisuutensa perustaksi.

Kaikki toisen asteen tutkinnon suorittaneet ovat jo nyt ylioppilaita, ts. heillä on oikeus hakeutua korkea-asteen opintoihin. Sitähän ylioppilastutkinto alun perin ja tätä nykyäkin tarkoittaa.

Miksi vain kirjoittamalla pääsee ylioppilaaksi? Ylioppilaskokeet tulee avata kaikelle osaamiselle ja muuttaa ylioppilastutkinto toisen asteen tutkintojen yleisnimikkeeksi.

Matti Vesa Volanen
emeritus koulutustutkija, PsT
Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.