Miksi pakotetaan yhteiskristillisyyteen?

Kysymykseni tuntuu ehkä naiivilta. Olen käynyt keskusteluja henkilöiden kanssa, jotka kehoittavat osallistumaan eri seurakuntien yhteisiin tilaisuuksiin. Kun olen sanonut, että en ole samaa mieltä raamatuntulkinnasta joidenkin uskontokuntien edustajien kanssa, minun on katsottu olevan lähes itsekeskeinen ei-kristitty.

Kun yhteiskristillisissä tapahtumissa on erilaisia puhujia, tulisi heidän johtajansa tai pastorinsa olla selvillä, mitä he aikovat julistaa. Kyllähän minulta onnistuu rukoilla; anna heille anteeksi, he eivät tiedä mitä tekevät, mutta jutustella siinä sitten iloisesti kahvikupposen äärellä, kun luterilaisuuttani on mielestäni juuri syvästi loukattu.

Vai miltäpä teistä, evankelisluterilaiset lukijat kuulostaa, että kuolemaa lähestyvän vastasyntyneen hätäkaste on "evankelisluterilaisten aivan turhaa höpinää, siihen ei ole mitään tarvetta". Näin kertoi eräs lahkouskontokuntaan kuuluva. Saman uskontokunnan edustaja sanoi kerran minulle, että evankelisluterilaiset haluavat päästä aikuisena vähällä, koska sijoittavat ihmisen kastamisen lähiviikkoihin syntymästä, vauva-aikaan. "Eivät halua tai uskalla tulla aikuisena kastettaviksi". Hän tiesi, että olen evankelisluterilainen.

Entä kun Suomen ekumeenisiin kirkkoihin hyväksytty, vapaamman suunnan edustaja julistaa, että "me olemme täydellisiä". Kevätjuhlassa, jossa oli paljon lapsia, eräs nuorisotyöntekijä julisti lavalla näin. Miksiköhän rukoilla syntejä anteeksi, jos olemme, tai sen uskontokunnan edustajat ovat täydellisiä?

Erään yhteiskristiilisen kahvilan tiloissa pidetään tapahtumia, joissa kuka tahansa uskossa oleva voi harjoittaa rukoilu- ja sielunparannustoimintaa kenelle tahansa ovesta tulijalle. Sielunhoitoa, jossa käydään läpi erittäin henkilökohtaisia ja vakavia asioita ei mielestäni tulisi antaa kenen tahansa tehtäväksi. Voisi luottaa, että Jumala käyttää näitä uskovia välikappaleenaan vaikeissa elämäntilanteissa olevien henkiöiden avuksi. Mutta psykoterapiatasoisiin istuntoihin tarvitaan mielestäni sielunhoidon ammattilainen.

Hyväksyn yhteiskristillisyyden, kristittynä, sillä minä voin antaa anteeksi niille, jotka ovat minua loukanneet. Mutta miksi pitäisi mennä paikkoihin, joissa minä evankelisluterilaisena pahoitan mieleni erilaisista raamatuntulkinnoista. Anteeksianto kestää oman aikansa ja siinä kahvikupposen tykö ei oikein juttu luista, kun uskonnollista suuntaustani on juuri lähes pakanallisuudeksi verrattu. Joten älkää pakottako läheisiänne ja ystäviänne tai naapureitanne näihin yhteiskristillisiin tapahtumiin, jos huomaatte, että se aiheuttaa hämmennystä.

KIRSI LEMETYINEN Jyväskylä, Palokka

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Palautussopimusten puute on ongelma

Sateenkaariliike vahingoittaa

Lyhyet

Mustamaalaus ei hyödytä Uuraisia

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Tietoisuuden lisääminen kieli­mahdollisuuksista ei tapahdu hetkessä

Edullisempaa parkkitilaa kaasu- ja sähköautoille

Ratkaisut ovat jäsenmaiden käsissä

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.