Miksi tupakointi sallitaan rekoissa?

Tupakkalakia ja sen eri sovellutuksia on vatvottu nyt jo vuositolkulla. Kaikesta kokoustamisesta ja laajoista selvityksistä huolimatta lienee niin, että eräs ammattiryhmä on jäänyt lakia rustattaessa tyystin paitsioon.

Suomessa on näet useita kymmeniätuhansia rekka- ym. kuskeja, joiden auto on usein sekä työ- että makuupaikka. Tupakkalaissa ylimalkaan todetaan, että yleisten kulkuneuvojen sisätiloissa tupakoiminen on kielletty. Sanalla yleinen voidaankin sitten spekuloida puoleen jos toiseenkin. Rekoissa ja muissa sen sellaisissahan ei kuljeteta matkustajia.

Toisaalta tupakkalaissa velvoitetaan työnantajaa varmistamaan siitä, ettei työntekijä altistu työtiloissa sen kummemmin tupakansavulle kuin muillekaan vaarallisille aineille. Keskeisimmän ongelman tässä muodostaa se kuvio, jossa yhdellä autolla on vuoronperään useita kuljettajia. Tupakoimattoman kuljettajan, ja joskus tupakoivankin, on epämiellyttävää aloittaa työpäivänsä tunkkaisessa, mahdollisesti myrkyllisessä ilmassa jos edellinen kuski on vuoronsa aikana tupakoinut. Tupakoivat kuskit kun polttavat useimmiten juuri ajaessaan. Yöunet eivät myöskään tällaisessa tilassa ole mitään herkkua.

Kun lainsäätäjältä mitä ilmeisemmin jäi aikanaan tämä puoli asiasta ikään kuin sivuun, ei työnantajilla ja kuljetustyöntekijöillä ole ollut riittävää pontevuutta saada asiaa omalla tahollaan omaehtoisesti kuntoon. Näin ollen kysynkin nyt asiantuntevimmilta: miten tämä useita tuhansia työntekijöitä koskettava vakava ongelma saataisiin vihdoinkin poistetuksi.

TAPANI PURO kuljetusalalla 15 vuotta Pyhäsalmi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Punamultabudjetti kasvattaa ostovoimaa

Vastuu ja politiikka

Todistusvalinta ei vanhoja ylioppilaita muistele

Halpatyö kelpaa – ja silti sitä voi surutta moittia

Muutetaan maailmaa!

Lyhyet

Lyhyet

Uusi sairaala Nova raiteilleen

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.