Musiikki rakentaa yhteiskuntaa

Uutiset kertovat ammattikorkeakoulujen musiikin koulutusohjelmia uhkaavista tuntuvista leikkauksista. Musiikkikasvattajat työnsä arvon ymmärtävinä humanisteina ovat monien uhkien alla etsineet sitkeästi uudenlaisia väyliä toteuttaakseen työtään.

Musiikki rakentaa yhteiskuntaa. Musiikin yhteydet ja vaikutukset ihmisen kasvuun on monin tutkimuksin osoitettu.

Varhaisiän musiikinopettajat vaikuttavat useimmiten järjestöissä ja musiikkikouluissa, eivät yleensä varhaiskasvatuskentän sisällä kiinteästi. Myös peruskoulujen musiikinopettajat ovat joutuneet taistelemaan musiikin tuntikehyksestä. Musiikin osuuksia monissa opetuksen ja kasvatuksen aloihin keskeisesti liittyvissä koulutusohjelmissa on vähennetty. Musiikkikasvattajat voivat jo syystäkin olla vihaisia.

Musiikkiin kasvaminen ja musiikilla kasvattaminen vaativat ammattitason perehtyneisyyttä. Musiikin integroiminen kasvatuksen ja muiden taiteiden aloihin on tärkeää: musiikin keinoin voidaan tukea monipuolisesti lapsen kasvua ja hyvinvointia. Musiikillisten taitojen ohjaaminen vaatii erikoistaitoja, joiden harjoittamisen musiikin ammattilaiset aloittavat varhaislapsuudessa.

Musiikin vaikutus yksilössä käynnistyy sikiövaiheessa. Myös kielemme rakentuu musiikillisista elementeistä auttaen lasta ymmärtämään ja jäsentämään maailmaa näiden elementtien kautta.

Äitien ääni-ilmaisu vauvoille kautta maailman sisältää enemmän musiikillisia elementtejä kuin kielellinen ilmaisu yleensä. Laulamalla tavoitamme kaikki aivojen kerrostumat primitiivisimmistä uusimpiin, jolloin myös vuorovaikutus erilaisiin toimintoihin erikoistuneiden aivonosien välillä syntyy.

Musiikilliset elementit ilmaisua värittämässä herättävät lapsen mielenkiinnon ja halun kommunikoida sekä auttavat lasta hahmottamaan ja järjestämään maailmaa.

Varhaisiän musiikinopetus, kytkeytyneenä mielikuvituksen, leikin ja luovan kasvun ulottuvuuksiin, rakentuu parhaimmillaan syvätason oppimisen (Hannaford 2004) periaatteita hyödyntäen, musiikinopettajan omaan taiteelliseen taitoon, tietoon ja ymmärrykseen pohjautuen. Voiko ammattikorkeakoulujärjestelmä edelleen vastata näihin haasteisiin?

Musiikin koulutusalojen vaaliminen, jotta musiikin suotaisiin vaikuttavan yhteiskunnassamme ennaltaehkäisevästi, on meille merkittävä inhimillinen arvo. Tarvitsemme musiikkia taiteena, tieteenä ja kasvun ja oppimisen välineenä.

Näitä kaikkia mielessä pitäen toivon, että suhtaudumme musiikinalan kehittämistarpeisiin ymmärtäen sen arvonannon kulttuurina, musiikin humaaneista ulottuvuuksista lähtien. On tullut aika vakavasti miettiä, miten parhaimmillaan voimme ohjata musiikilliset voimavaramme suoraan yhteiskuntaa palvelemaan.

KAARINA MARJANEN tutkijatohtori, FT Helsingin yliopisto Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Miksi kaikkea todellakin vastustetaan?

Lyhyet

Kansanedustaja Anne Kalmarin kolumni: Talous on hyvinvointimme kivijalka

Vastoin yleistä mielipidettä

Sodille on vanhoja ja myös uusia syitä

Lyhyet

Julkiset palvelut tärkeitä

Lämmin kiitos kaikille varhaiskasvattajille

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.