Mustankorkean jäte liikuttaa Jyväskylää

Jyväskylän vihreä valtuustoryhmä esitti helmikuussa, että Jyväskylään avattaisiin liikennebiokaasun tankkausasema. Mustankorkealle on jo suunnitteilla uusi biokaasulaitos, ja tässä yhteydessä olisi järkevää aloittaa biokaasun tuotanto myös liikenteeseen.

Biokaasun käyttäminen on kahdesta syystä varsinainen ekoteko. Ensinnäkin se korvaa paljon saastuttavia liikennepolttoaineita. Toiseksi se jopa sitoo hiiltä pois kierrosta, jolloin sen hiilidioksidipäästöt ovat negatiivisia.

Biokaasu syntyy jätteestä, joka on aina käsiteltävä jotenkin. Kun biokaasu korvaa kompostoinnin, tulee jätteestä kääntelyä vaativan ja siten energiaa syövän haittatuotteen sijaan resurssi polttoaineen valmistukseen.

Biokaasulla tuotettu sähkö ja lämpö on siten kulusäästö, mutta liikenteen polttoaineeksi jalostettu biokaasu on kilpailukykyinen tuote. Biokaasuauton pienhiukkaspäästöt vähenevät lähes olemattomiin ja lisäksi biokaasun kasvihuonepäästöt ovat kokonaisuudessaan vain 4 prosenttia dieselin vastaavista kasvihuonepäästöistä.

Mustankorkealle tulossa oleva biokaasulaitos kykenisi tuottamaan vuosittain 19 000 tonnista biojätteitä ja puhdistamolietteitä noin 14 000 MWh metaania, mikä vastaa energiasisällöltään 1,4 miljoonaa litraa dieselöljyä. Liikennekaasuna määrä vastaa yli 1000 henkilöauton tai 40 kaupunkiliikenteen linja-auton vuotuista polttoaineen tarvetta.

Bio-, kuten muunkin liikennekaasun tuotannon esteenä on kysynnän vähyys. Kysynnän vähyyden syynä taas on tarjonnan vähyys. Tästä uuden energiamuodon alkuvaiheen “muna-kana”-ongelmasta voi nähdäksemme päästä eteenpäin lähinnä julkisen vallan väliintulolla.

Kun Jyväskylän kaupunki sitoutuu ostamaan biokaasua omiin kulkuneuvoihinsa tai kilpailuttamaan joukkoliikenteen biokaasua käyttäväksi, on kaasulla varmaa kysyntää. Tällöin yksityisten autoilijoiden on turvallisempaa vaihtaa myös ekologiseen kulkuneuvoon. Tässä olisi nyt “miljoonan dollarin paikka“ Jyväskylän kaupungille luoda tuottoisaa resurssiviisasta energialiiketoimintaa.

Janne Ruuth

Ronja Kemppainen

Touko Aalto

Jyväskylä

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

EK purkaa peruskoulua

Epäasiallista painostamista

Lyhyet

Jyväskylän alihinnoittelu kurittaa pieniä palveluntuottajia

Keski-Suomi on elinvoimainen

Kestävyyttä metsä- politiikkaan!

Liikennepalvelulaki toi uusia mahdollisuuksia maaseudulle

Lyhyet

Lyhyet

Ihmiset valittavat aivan turhasta

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.