Nopeuden palvonnassa unohtuu tavaraliikenteen hidastava vaikutus

Uusien ministerien olisi hyvä tutustua koko Suomelle tärkeän tavaraliikenteen kokoavan tavaraliikennepääradan tärkeään perustamistarpeeseen. Tätä projektia on kovalla energiatasolla pyöritetty ratakohtaisena koko rautatieliikenteen parannusohjelmana jo liian kauan. Nyt se olisi toteutusta vailla.

Mutta pääasiana nähdään Etelä- Suomeen vetävien rataosuuksien nopeuden nosto. Kasvukehityksen apuna kehitetään siis pääkaupunkiseutua uusien asumalähiöiden toivossa. Tuo kehitys näivettää koko muuta Suomea, eikä se ole tasapuolista liikennepolitiikkaa.

On syytä puhua tärkeästä vaihtoehtoisesta tavaraliikenteen ratasuunnittelusta Pori–Haapamäki–Venäjä rajanylityspaikoille ja aina Kaukoitään asti. Sekä Ylivieska–Haapajärvi–Saarijärvi–Haapamäki–Pori-rataosuuksista.

Näillä kiskoilla olisi uutta rakennettavaa osuutta Haapamäki–Saarijärvi-yhteyden toteuttaminen (päätetty jo ennen sotia) ja radan Haapamäki–Pori peruskorjaus sekä avaaminen uudelleen liikenteelle. Tämä olisi järkiperäistä rautatiesuunnittelua. Yhtäkään muuta näin varteenotettavaa kohdetta kilpailuasetelmineen ei ole näköpiirissä.

 

Kun lasketaan tavaraliikennepääradan kokoava vaikutus 200 kilometriä etelä-pohjoissuunnista ja verrokiksi otetaan aina vaihtoehtona esitettävä kaksoisraiteittaminen, Pori–Haapamäki–Saarijärvi-ratayhteys olisi edukkaampaa peruskorjata ja rakentaa rautatie miljoonien säästön nimissä. Muut Etelä-Suomeen vetävät radat rakennettuna ja niihin kohdentuvat nykyaikaiset junankulkujärjestelmät opastinlaitehankintoineen ovat hyvinkin miljardiluokkaa.

Haapamäki–Pori-yhteyden peruskorjaus ei myöskään ruuhkauttaisi entisestään mitään muuta rataosuutta, koska liikenteen väistämiseen ei olisi tarvetta liikennöimättömällä radalla – eikä tätä haittaa olisi Saarijärvelle tehtävällä uudella radallakaan.

Ratayhteys Ylivieska–Haapajärvi–Saarijärvi on nytkin kaupallisessa liikenteessä. Se toisi helpotusta Pohjanmaan pääradalle, palvelisi syöttölinjana eri maakunnista tavaraliikennepääradalle sekä toisi peruskorjauskohteelle Haapamäki–Pori korjausrahaa ja kohteelle Haapamäki–Saarijärvi uusrakennusrahaa, siis ainakin kyseenalaisten kaksoisraideosuuksien suunnittelusta vapautuvia ratamiljoonia.

Tästä uudesta järjestelystä Suomen tavaraliikenteessä hyötyisi aivan uudessa mittakaavassa ja muun muassa kuljetusvarmuutena koko valtakunnan elinkeinoelämä: vaihtoehtoiset energiatarpeet, biometsäteollisuus, nyt jo olevat ja uudet vastaisuudessa tulevat kaivannaisteollisuuden kohteet jatkojalostuksineen sekä voimakkaasti kasvava einesteollisuus. Ja ennen kaikkea henkilöliikenne nopeutuisi.

Suuri plussa on myös Porin jäänmurtajista vapaa satama, 12 metrin syväväylä, suurnosturit, vapaa laituri- ja satamakenttäkapasiteetti sekä optio ro–ro-laivausyhteyksille. Jo nyt on olemassa valmiit laskelmat vihreälle biokaasuradalle.

Toinen suuri plussa on biokaasuterminaalin läheisyys Porissa. Suunnittelun alla kun on biokaasulla kulkevan veturin kehitystyö Pori–Haapamäki-radalla joka teknologian radalle kehitettäväksi veturiksi.

Etelä–Suomen satamat ovat jo kapasiteettinsa äärirajoilla. Viimeistään rajat ylittyvät tällä yltyneellä eriarvoisella Etelä–Suomen kehityssuunnittelulla hyvinkin pian.

Ratasuunnitteluun Suomessa tarvitaan enemmän kaukonäköisyyttä trendien houkutusten perässä juoksemisen sijaan.

Antero Pohjonen
Keuruu, Haapamäki

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Koulun lakkautus on Jyväskylän häpeä

Lyhyet

Lyhyet

Ennen tein pikkuhuollot autoon, nyt on toisin

Lyhyet

Lyhyet

Jokaisella lapsella on oikeus turvalliseen kotiin

Perussuomalaiset ja halpatyövoima

Lyhyet

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.