Numeroa ei tarvita

Numerot poissa koulutodistuksista – katastrofi? Ei todellakaan. Vihdoinkin arvioinnin kohteet, tavoitteet ja kriteerit tehdään näkyviksi myös oppilaalle sekä vanhemmille. Ainakin täällä Jyväskylässä.

Olen 30 vuoden opettajaurallani antanut useasti päättötodistukseen äidinkielestä numeron 7. Mitä se on kertonut saajalleen hänen vuorovaikutustaidoistaan, erilaisten suullisten esitysten ja kirjallisten tekstien ymmärtämisen ja tuottamisen taidosta? Entä kieliopin hallinnasta? Monipuoliseen kirjallisuuteen perehtyneisyydestä ja taidosta tulkita niin fiktiivisiä, tieto- kuin mediatekstejäkin? Entä hänen ilmaisutaidoistaan draamallisissa esityksissä?

Ei mitään.

On mahdotonta yhteen numeroon antaa täsmätietoa edistymisestä kaikissa niissä 17 taidossa, joita yläkoulun äidinkieli ja kirjallisuus -tunneilla on pakko arvioida. Tuskin tiedät, mitä nuo 17 taitoa ovat? Sama ongelma on muissakin oppiaineissa. Syksystä lähtien myös 7. luokan oppilaan oikeus on ne tietää ja hänelle on annettava mahdollisuus asettaa aina ennen opintokokonaisuuden alkua itselleen oma tavoite niille taitoalueille, joita ko. opiskelun aikana ja lopussa yhdessä arvioidaan. Tämä velvoite on joka koulussa.

Tavoitteen määrittelyä ja jatkuvaa arviointia helpottamaan on Jyväskylän peruskoululaisia varten 160 opettajan voimin laadittu jokaiseen oppiaineeseen ”taitotasoportaikko”, jonka kriteerien avulla oppilas ja vanhemmat saavat selkeän kuvan siitä, miten oppilas etenee arviointiin kulloinkin mukaan otetuilla taitoalueilla ja millaista kehitystä seuraavalle portaalle eteneminen edellyttää.

Kuka oikeasti tämän lisäksi tarvitsee yhtä todistukseen rutistettua numeroa, jolla ei saa lainkaan näkyviin esimerkiksi sitä, että oppilas on erinomainen (kympin tasoinen) esiintyjä ja puhuja, mutta lukijana ja kirjoittajana jää tyydyttävälle (seiskan) tasolle? Todistukseen todennäköisesti tuleva 8 ei kuvaa todellisuutta täsmällisesti.

Jokaisessa koulussa opettajien täytyy oikeasti skarpata saattaakseen arvioinnin perusteet ja tavoitteet näkyviksi, niin että opettajan ja yksittäisen oppilaan päivittäinen yhteistyö voi kantaa opetussunnitelmassa edellytettyä hyvää hedelmää.

Jorma Pollari

arviointityöryhmän jäsen

lehtori, Viitaniemen koulu

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Myös yksityishenkilöiden veronkierto estettävä

Masennuksesta ja surusta

Venäjä, idästä ei mitään uutta

Lyhyet

Tulevaisuuden työelämä kaipaa ”sosiaalisia nörttejä”

Lyhyet

Jätemaksu peritään moneen kertaan

Ilmastoasiat pöydälle, nyt!

Työpaikalla kiusaamista ei pidä sietää

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.