Ohutpohjaisilla vain kilpailuihin

Kengät jalassa vai ilman -juttu (Ksml 2.12.) pohti mielenkiintoista ongelmaa kevyiden ohutpohjaisten ja tukevien paksupohjaisten juoksukenkien välillä. Kumpaa nyt sitten käyttää, olkoonkin sitten kampurajalka tai niin tuttu latuskajalka eli lättäjalka?

Jos nyt ymmärsin oikein, ohutpohjaisilla kengillä artikkelissa tarkoitettiin kevyitä, notkeita, rullaavia ns. "maratontossuja".

Muuttuva tekijä on myös alusta, millä juosta. Onhan selvää, että juoksijat käyttävät poikkeuksetta näitä "maratontossuja", kun kilpaillaan asfaltilla ja maantiellä. Harvoja poikkeuksiakin on. Abebe Bikila juoksi olympiavoittajaksi maratonilla vuonna 1960 ilman kenkiä aikaan 2.15. Neljä vuotta myöhemmin jalassa olivat kuitenkin voimistelukengät, voitoaika oli 2.12.

200-250 gramman ohutpohjaiset, kevyet rullaavat sellaiset on kyllä tarkoitettu pelkästään kilpajuoksuun, juoksijan näköisille, treenatuille ihmistyypeille eikä isomman kehon massan omaaville kuntoliikkujille. Ohutpohjaisilla sitten vaikka kuntoradoille ja metsäpoluille sauvojen kanssa!

Kokemuksella voin sanoa, että kun omaa pahan ylipronaation lättäjaloilla, suosittelen yli 300 gramman tukevia ja tukipohjallisilla varustettuja tossuja harjoitteluun ja etenkin maratonille.

Näin myös käynnit maalaislääkärin luona vähentyvät tuntuvasti, jos juoksun ottaa melkein vakavasti. Kova asfaltti on pahin vihollinen jaloille -olkoonkin jalassa sitten mitkä kengät tahansa!

ARTO HYYTIÄINEN 45 maratonia Saarijärvi

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Keski-Suomi säilyy tulevaisuudessakin

Soteuudistuksen palattava juurilleen

Lyhyet

Kirjakarkki on kiva palkka

Vanhan Kirjan Talvi on nimenä vakiintunut

Jyväskylään mahtuisi uusi kirjallisuustapahtuma

Suomi ei tarvitse mitään hyökkäys- aseita

Lyhyet

Lyhyet

Kiitos Palokan terveyskeskukselle

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.