Oikorata toisi vetovoimaa

Olen seurannut suurella mielenkiinnolla julkisessa keskustelussa tehtyjä avauksia koskien Jyväskylän ja Keski-Suomen liikennejärjestelyitä. Yliopiston rehtorin avaus Jyväskylän sisäisen liikenteen kehittämisestä Harjun ja kampukset yhdistävällä gondolihissillä oli kiinnostava avaus. Samoin Jyväskylän ja Tampereen välisen ratayhteyden kehittäminen on kiinnostava keskustelu.

Nämä avaukset julkisen liikenteen kehittämisestä ovat tarpeellisia ja tuovat oman syvyyttä julkiseen keskusteluun.

On kuitenkin vielä yksi suunta, jota ei mielestäni ole riittävästi käsitelty: oikorata Jämsä–Lahti tai Muurame–Heinola–Lahti. Suorempi yhteys Jyväskylän keskuskaupungin ja pääkaupunkiseudun välillä toisi mukanaan merkittävän hyödyn Keski-Suomen vetovoimalle.

Oikoradan hyöty maakunnallemme on kiistaton ja jopa suurempi kuin Tampere–Jyväskylä-yhteyden nopeuttaminen. Lyhyempi matka tarkoittaa myös lyhyempää matka-aikaa. Kahden tunnin matka Helsinkiin ja sieltä tänne, mahdollistaa laajemman työssäkäyntialueen sekä aidosti yhdistää meidät etelään.

Parempien liikenneyhteyksien myötä todella tulisi se keskinen Suomi, muutoinkin kuin nimellisesti. Potentiaali kasvulle ainakin olisi olemassa. Nykyisellään olemme solmukohdan sijaan kiertotien päätepiste. Ainakin jos pohtii täältä matkustamista ja tänne saapumista.

Kehittyvän matkustajaliikennemäärän lisäksi oikoratayhteys on ympäristöpolitiikkaa. Juuri yksi niistä keinoista, joilla pääsemme lähemmäs ilmastotavoitteitamme. Nopeampi junayhteys saisi yhä useamman liikkumaan työ- ja vapaa-ajanmatkansa julkisilla vähentäen yksityisautoilun tuottamia hiilidioksidipäästöjä sekä renkaista tulevaa mikromuovijätettä.

Näin massiivinen hanke on työläs ja sisältää Keski-Suomen liiton selvityksen mukaan haasteita. Samassa selvityksessä tuodaan myös esille se valtava potentiaali. Oikorata ja muut liikenneinfraan tehtävät panostukset luovat pohjan koko maakuntamme kasvulle. Potentiaalin realisoiminen kuitenkin on haasteiden arvoinen tavoite.

Heitänkin tässä haasteen keskisuomalaisille eduskuntavaaliehdokkaille ja maakuntavaltuutetuille. Kuinka tavoiteltava tämä kahden tunnin yhteys Keski-Suomen ja pääkaupunkiseudun välillä on? Löytyykö maakunnastamme poliittista tahtoa yhteisen alueemme kehittämiseen ja valtavan potentiaalin hyödyntämiseen?

Ville Rautiainen

Saarijärvi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.