Oispa taidetta!

Ammattilaiskehonrakentaja Bull Mentula toivoo: “Oispa rahkaa!”. Me toivomme lisää taidetta kouluihin.

Julkinen keskustelu pyörii lasten fyysisen kunnon rapautumisen ympärillä. Henkisestä hyvinvoinnista ei kanneta huolta samaan tapaan.

Peruskoulussa taideaineet ovat ennen kaikkea hyvinvointiaineita: ne harjoittavat esimerkiksi lapsen motorisia, vuorovaikutus- ja keskittymistaitoja. Lisäksi taideaineet tarjoavat onnistumisen elämyksiä kaikille lähtötasosta riippumatta.

Uusi opetussuunnitelma painottaa opiskeltavien kokonaisuuksien tarkastelua ilmiölähtöisesti, ihanteellisesti jopa samaan aikaan tai peräkkäin eri oppiaineissa. Taideaineet tarjoavat erinomaisen välineen tutustua mihin tahansa elämän alueeseen luovasti ja kiinnostavasti.

Ilmiölähtöinen, taidevetoinen ja kokonaisvaltainen ilmiön tarkastelu saa valaistusta seuraavan esimerkin avulla.

Viime keväänä eräs jyväskyläläinen viides luokka käsitteli ilmiötä populaarikulttuuri. Ilmiöön päädyttiin oppilaiden omien toiveiden kautta: “Tehdään konsertti sellaisesta musiikista, jota kuulee radiossa”.

Ehdotus johti keskusteluun radiokanavien tarjonnasta ja lopulta konserttiin, jossa oppilaat itse esittivät Beatlesin kappaleita. Konsertin kokoaminen oli projekti, jonka aikana tarkasteltiin paitsi Beatlesin tuotantoa, myös brittiläistä kulttuuria laajemminkin sekä poptaidetta ja opiskeltiin tvt-taitoja, englantia, työelämätaitoja, esiintymistä ja vuorovaikutustaitoja.

Taideaineet tukevat lasta hänen astuessaan lapsuudesta nuoruusikään. Lapsi ei tiedä, mitä murrosikä on ennen kuin hän saa sen elää.

Mutta lapsi osaa kertoa, mitä biisejä hän haluaisi nuoruusikään astuessaan laulaa ja soittaa: lastenlaulut vaihtuvat radiohiteiksi, lapsuudessa piirretyt eläinhahmot, prinsessat ja autot instagramin kuvavirraksi.

Nuoruusiässä kaikki kiertyy vähitellen hahmottuvan itsen ympärille: musiikki, kuvat, pukeutuminen, meikki. Koko nuoruus on estetiikkaa itsen hahmottamiseksi. Koulun taideaineet voivat olla merkittävä tuki oman itsen hahmottamisessa ja ilmaisussa turvallisesti.

Oma itse on koulussa parhaimmillaan myös kokemusta jäsenyydestä jossain itseään suuremmassa joukossa: koulun musiikkituntien yhteismusisointikokemukset ovat lapselle ja nuorelle ainutkertaisia esteettisiä elämyksiä, joita hän on luomassa omalla äänellään tai soittimellaan yhdessä muiden kanssa.

Kuvataidetta ja musiikkia yhdistää merkittävä seikka: taidetta voi alkaa ymmärtää vasta kun sitä on tehnyt itse.

Sivusta seuraaja on laidalta huutelija, joka jää paitsi jostain merkittävästä: oman itsen etsimisestä ja tuon etsinnän kuvaamisesta kaikin olemassa olevin keinoin.

Tuija Elina Lindström

musiikinopettaja, FT

Milla Kaitajärvi

luokanopettaja, KM

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Etusijalle lapset ja nuoret

Lukijan kuva

Lukijan kuva

Honkonen ja keskusta ovat unohtaneet suomalaiset

Opiskeluhuollon kysyntä kasvaa

Wallinheimon kirstu on pohjaton

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.