On jo aika korjata järjettömyydet

Ministerit Pekkarinen ja Virkkunen ajavat tietysti jyväskyläläisinä omaa asiaansa, sen ymmärrän. Tällä kertaa Äänekoski-Haapajärvi -radan kunnostusta, kun se palvelee puutavaran ja turpeen kuljetusta.

Pekkarinen pelkää, että halvempi kivihiili pian syrjäyttää turpeen.

Eikö pitäisi päästä kummastakin saastuttajasta eroon? Katsokaapas hyvät ministerit karttaa ja suunnatkaa katseenne erityisesti Jyväskylästä länteen, luoteeseen ja lounaaseen. Huomaatte, että Orivedeltä Haapamäen kautta Seinäjoelle on sähköistämättömiä, huonolle hoidolle jätettyjä rautateitä, samoin Jyväskylästä Haapamäelle ja Haapamäki-Pori -rata seisoo käyttämättömänä.

Eikö Pekkarista energisenä ministerinä kiinnosta radan Jyväskylä-Haapamäki-Pori saattaminen kuntoon? Henkilöliikenne riittäisi ns. lättähatuille ja tavaraliikenteelle avautuisi aivan uudet näkymät, kuten Porin satamajohtaja hyvin tietää. Pohjoismainen hankehan on tiedossa: yhteys Porista meren yli ja Ruotsin ja Norjan halki Trondheimiin Atlantin rannalle.

Haapamäen entinen merkittävä rautatieristeys on jäänyt jyväskyläläisten ja pohjalaisten keskenään junailemien erämaaradan Seinäjoki-Parkano-Tampere -radan ja Jyväskylä-Jämsä-Orivesi -radan takia täysin tarpeettomasti syrjään. Ja sen varrella sentään ovat vanhat asutuskeskukset, nykyiset kaupungit Orivesi, Mänttä-Vilppula, Keuruu, Ähtäri ja Alavus.

Välillä Seinäjoki-Parkano-Tampere ei asu ketään, kun se on karua Suomenselkää. Siellä tehtiin vielä kaiken lisäksi sellainen moka, että se rakennettiin osin suoperäiselle maalle, jota mokaa nyt koetetaan paikata. Ratahallintokeskus on aikoineen ilmoittanut, että rata pitäisi rakentaa kokonaan uudestaan.

Kun vielä otetaan esille miljardihanke Tampereelle kaavaillun järjestelyratapihan rakentamisesta, niin onkin jo suurimmat järjettömyydet kerrottu.

Orivesi-Haapamäki-Seinäjoki -rata vaatii vain sähköistyksen,samoin Jyväskylä-Haapamäki -rata ja niiden maaperä kestää, siellä ei ole pelkoa suohon vajoamisesta. Haapamäelle voitaisiin tehdä myös järjestelyratapiha, keskemmälle Suomea ja välttyä Tampereen miljardihankkeesta. Jyväskylä on kyllä oman asiansa hoitanut niin radoissa kuin maanteissä ja - kuten nähdään - nyt lentoliikenteessäkin.

Mutta, Pekkarinen ja Virkkunen, on muutakin Keski-Suomea! Kun nämä sähköistämättömät, huonolla hoidolla olevat radat koskevat myös pohjoista Pirkanmaata, läntistä Satakuntaa, eteläistä Pohjanmaata, joten onko niin, ettei juuri siitä syystä löydy yhteishenkeä. 60 -luvulla tehtiin jyväskyläläisten ja pohjalaisten kanssa kauppa: rata sulle, rata mulle.

Mistähän löytyisi kauppamiehiä nyt, tai nousisi kansanliike? Ratahallintokeskuksella ainakin pysyy pelinjohtajan paikka.

Koskahan näkisi valtakunnallista kokonaisajattelua näissä ratahankkeissa, eikä vain oman kulmakunnan siltarumpupolitiikkaa?

MATTI KASSILA vanha haapamäkeläinen Vantaa

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Avoimen väylälle myös taloudellista tasa-arvoa

Lyhyet

Kukaan ei valvo Kelaa

Varpushaukka Keuruun Haapamäellä. Kuva: Marja Mallat

Naaraskorento munii veteen. Kuva: Jukka Luoma

Neitoperhonen. Kuva: Pirjo Ala-Hynnilä

Lukijan kuvatRautapyörä. Kuva: Jorma Soininen

Talousjärjestelmä luo pahoinvointia

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.