Opetusryhmän koon vaikutus selvitettävä

Opetusalan pääluottamusmies Petri Kääriäinen kirjoitti ansiokkaasti opettajien ammattitaidosta ja osaamisesta suomalaisessa perusopetuksessa (Ksml 2.6.) Aivan samoin kuin Kääriäinen olen ihmetellyt professori Timo Saloviidan puheenvuoroja, joiden mukaan opetusryhmän koolla ei olisi mitään merkitystä oppimiselle.

Eduskunnan sivistysvaliokunta on käsitellyt ryhmäkoko asiaa perusopetuslain muutoksen yhteydessä. Olin henkilökohtaisesti hyvin pettynyt mietinnön kirjaukseen, jossa todettiin, että yleisopetuksen ryhmään erityistä tukea tarvitsevia oppilaita integroitaessa opetusryhmän enimmäiskoko voidaan ylittää. Onhan selvää, että mitä heterogeenisempi opetusryhmä on, sitä vaikeampi opettajan on antaa riittävää tukea yksilöllisesti. Tästä voidaan sitten päätellä, onko ryhmäkoolla vaikutusta oppimiseen.

Kääriäinen pohdiskeli, onko opetusryhmäkoon vaikutuksista oppimiseen tehty tutkimusta. Voin kertoa, ettei ole ja olenkin tekemässä toimenpidealoitetta asian hyväksi. Mielestäni ministeriön tulee toimeenpanna selvitys opetusryhmäkoon vaikutuksista oppimiseen. Professori Timo Saloviidan asenteellisuuden takia en luovuttaisi tutkimusta hänelle.

TUULA PELTONEN kansanedustaja (sd.) sivistysvaliokunnan jäsen Jämsä

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Maksuväline- petosta ei todettu

Ellun Kanoilta ei juuri osteta

Kyllön terveysaseman asiakaspalvelu ei toimi

Lyhyet

Lyhyet

Olisiko vanhusasian- valtuutetun aika?

Perustulo- kokeilu oli tiedevilppiä

Luetko sinä? No, mutta miksi et?

Lyhyet

Jyväskylä valvoo yhdenvertaisesti omaa ja yksityistä palvelutuotantoa

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.