Opetusalan pääluottamusmies Petri Kääriäinen kirjoitti ansiokkaasti opettajien ammattitaidosta ja osaamisesta suomalaisessa perusopetuksessa (Ksml 2.6.) Aivan samoin kuin Kääriäinen olen ihmetellyt professori Timo Saloviidan puheenvuoroja, joiden mukaan opetusryhmän koolla ei olisi mitään merkitystä oppimiselle.
Eduskunnan sivistysvaliokunta on käsitellyt ryhmäkoko asiaa perusopetuslain muutoksen yhteydessä. Olin henkilökohtaisesti hyvin pettynyt mietinnön kirjaukseen, jossa todettiin, että yleisopetuksen ryhmään erityistä tukea tarvitsevia oppilaita integroitaessa opetusryhmän enimmäiskoko voidaan ylittää. Onhan selvää, että mitä heterogeenisempi opetusryhmä on, sitä vaikeampi opettajan on antaa riittävää tukea yksilöllisesti. Tästä voidaan sitten päätellä, onko ryhmäkoolla vaikutusta oppimiseen.
Kääriäinen pohdiskeli, onko opetusryhmäkoon vaikutuksista oppimiseen tehty tutkimusta. Voin kertoa, ettei ole ja olenkin tekemässä toimenpidealoitetta asian hyväksi. Mielestäni ministeriön tulee toimeenpanna selvitys opetusryhmäkoon vaikutuksista oppimiseen. Professori Timo Saloviidan asenteellisuuden takia en luovuttaisi tutkimusta hänelle.
TUULA PELTONEN kansanedustaja (sd.) sivistysvaliokunnan jäsen Jämsä
Jos luet kommentteja tai kirjoitat niitä, muut käyttäjät voivat nähdä, milloin olet kirjautuneena palveluumme. Jos haluat, etteivät muut näe paikallaoloasi, voit estää sen asetuksista. Jos haluat vaihtaa nimimerkkiäsi, voit tehdä sen täältä.